Az elmúlt években nagy vita folyt arról, hogy a kormányok hagyjanak-e fel a bioetanolarány törvényi előírásával, mert ezzel elveszik az élelmiszerpiacról az erőforrásokat. Az etanol ugyanis élelmiszernövényekből készül.

Nem veszi el a szánktól a falatot a bioetanol

Az elmúlt években nagy vita folyt arról, hogy a kormányok hagyjanak-e fel a bioetanolarány törvényi előírásával, mert ezzel elveszik az élelmiszerpiacról az erőforrásokat. Az etanol ugyanis élelmiszernövényekből készül.

A legújabb szakértői vélemények megcáfolják e nézeteket. 2010-ben az Európai Unió vezetését azzal vádolták meg zöldek, hogy elhallgatják, az etanoltermelés ökolábnyomában mennyit nyom latban az őshonos növényzet kiirtása: a termelők erdőségeket vágnak le, mocsarak, lápokat csapolnak le, hogy helyükbe élelmiszernövény-ültetvényeket telepítsenek. (Mint ismeretes, a kivágott fákból felszabaduló CO2 visszajut a levegőbe.) Ráadásul ezek az előírások az évek múlásával rendszerint magasabb etanolarányt követelnek meg, vagyis többet kell keverni ebből az anyagból a hagyományos üzemanyagba.

Mások azt nehezményezték, hogy a brazil cukornádtermés és az amerikai szója- és kukoricatermés etanolgyártásba áramoltatása veszélyezteti a globális élelmiszerbiztonságot, vagyis a teljes lakosság hozzáférését az “elegendő mennyiségű, biztonságos és tápanyagdús élelemhez”, ahogy az ENSZ Világegyézségügyi Szervezetének (WHO) definíciója mondja.

A Világbank, az amerikai Energiaügyi Minisztérium és más szervezetek által megrendelt és finanszírozott új tanulmány szerint nincs egyértelmű kapcsolat az élelmiszernövények felhasználásával készült etanolgyártás és az élelmiszerárak között. Vagyis az élelmiszerpiacról így kivont terménymennyiség nem csökkenti annyira a kínálatot, hogy attól -a változatlanul magas kereslet miatt- megugorjanak az árak.

Példaként az Egyesült Államokban 2012-ben lesújtó aszályt hozzák fel, amikor sok etanolgyár csukta be kapuit vagy csökkentette termelését, az élelmiszerárak mégsem változtak. (Na persze, mert az etanolgyártást visszafogták, de mi lett volna, ha változatlan volumenű marad, és emiatt érezhetően akut élelmiszerhiány keletkezik? Akkor sem változtak volna az árak?)

Egyelőre nem éri meg

Időközben a légitársaságok is növelik az etanol arányát üzemanyag-beszerzéseikben. A hagyományos első generációs etanolfajták -amik élelmiszernövényekből készülnek- csak bizonyos arányban keverhetők az üzemanyagba. A légitársaságok próbálták újabb alapanyagokkal bővíteni az etanolpalettát, például takarmányból (pl. házi len) és használt sütőolajból készült bioüzemanyagot is használnak. De a kőolaj árának jelentős zuhanása miatt éppen ez az alternatív üzemanyag vált kevésbé gazdaságos opcióvá. Jelenleg a Lufthansa, a KLM és néhány másik légitársaság használja ezeket az etanolfajtákat kísérleti jelleggel.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Energiatakarékosság új-generációs típusházzal

Szinte az összes, az ÉMI szentendrei Nemzeti Mintaházparkjába tervezett 9 bemutató épület kivitelezése elindult 2024 október közepén. Ezek között a Leier Rába típusháza lesz az egyetlen olyan ház, amely nem könnyűszerkezetes technológiával épül, és amely a tervek szerint 2025. márciusára el is készül.