Május óta mintegy 12 ezer tonna hulladékra közel 310 millió forint bírságot szabtak ki a hatóságok.
Novemberben tovább folytatódtak a 2009-es Zöldkommandó akciósorozat helyszíni ellenőrzései, amelyek célja az illegális autóbontók felszámolása. Az utolsó őszi hónapban 31 telephelyet ellenőriztek a zöldhatóságok, ebből 2 helyszínen azonnal megtiltották az illegálisan végzett hulladékkezelési tevékenységet. Az akció tavaszi indulása óta több mintegy 12 ezer tonna hulladékra közel 310 millió forint bírságot szabtak ki a felügyelőségek.
A területi környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek októberben is folytatták az illegális gépjárműbontást végzők kiszűrését. A felügyelők először a korábban ellenőrzött telephelyek kontroll-ellenőrzését végezték el, majd további új helyszíneket is megvizsgáltak.
31 új helyszínen tartottak szemlét a zöldhatóságok novemberben, ebből 11 esetben a közlekedési hatóság, a rendőrség, az APEH, a VPOP, illetve az önkormányzat részvételével. Az ellenőrzések kapcsán tíz esetben várható kötelezés, bírság vagy felszólítás, ebből két esetben a hatóságok azonnal megtiltották az illegálisan végzett hulladékkezelési tevékenységet. Két esetben társhatósági intézkedés történt, a többi telepen környezetvédelmi szempontból mindent rendben találtak a felügyelők.
November végéig összesen 409 helyszíni szemlét tartottak a felügyelőségek, ebből 164 önálló, 245 Zöldkommandós ellenőrzés volt. Május és november között a zöldhatóságok 49 esetben azonnal megtiltották az illegális tevékenységet, 5 esetben fordult elő környezetkárosítás, környezet-veszélyeztetés. Az ellenőrzések kapcsán kötelezés, bírság kiszabása további 157 esetben, büntetőeljárás kezdeményezése pedig 4 esetben várható. November végéig mintegy 12 ezer tonna hulladékra közel 310 millió forint bírságot szabtak ki a felügyelőségek.
Nem éri meg kockáztatni, mert kemény szankciókra számíthatnak az illegális autóbontók. A zöldhatóságok egy szabálytalan, környezetkárosító módon szétszerelt – és így veszélyes hulladéknak minősülő – autó miatt akár 324 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az elkövető pedig környezetkárosítás esetén akár szabadságvesztéssel is sújtható. A Zöldkommandó bezárathatja a szabálytalan vagy illegális autóbontókat, talajszennyezés esetén pedig kármentesítésre kötelezheti a telepet. Nem éri meg tehát illegális bontóba vinni az autót, hiszen azt a hulladékkezelők általában ingyen beszállítják oda, és fizetnek is érte. Magyarországon ma 175 regisztrált, legális autóbontó működik, amelyek a hozzájuk beszállított gépjárművet kötelesek átvenni, és csak az általuk kiadott igazolással lehet kivonatni a járművet a forgalomból és így mentesülni a súlyadó és a biztosítás fizetése alól.
Nem mindegy ugyanis, hova kerül a motorolaj, az akkumulátor vagy az elektronikai hulladék. Amíg ezeket nem szerelik ki szabályosan a járműből, az veszélyes hulladéknak számít. Az is fontos szempont, hogy a „szárazra fektetett”, azaz a veszélyes folyadékoktól megszabadított járművek anyagait – üveget, fémet, gumit – a szabályos autóbontók szelektíven gyűjtik és az arra alkalmas anyagokat újrahasznosítják. Csak a legális bontóban biztosítható, hogy a kibontott anyagok ne kerüljenek a talajba, vízbe vagy a levegőbe, és a veszélyes anyagokat is megfelelően tárolják azok speciális hulladékgyűjtőbe történő elszállításáig. A regisztrált, engedélyekkel rendelkező autóbontókban a hulladékká vált gépjárművek kezelése ellenőrizhető, és csak itt biztosított a környezetvédelmi előírások betartása.