Okostelefonnal a traffipaxok ellen

Egy kis magyar cégnek eszébe jutott, hogy kincset érnek az adatok, amelyeket a navigációra használt okostelefonok küldenek vissza. A készülékek gyorsulásérzékelőjével nemcsak a legforgalmasabb utakról, az úthálózat minőségéről is térkép rajzolható, a traffipaxok lebuktatása pedig a hab a tortán.

Az EgérÚt navigációs programok használóinak zöme nem is tud arról, hogy miközben járja az országot, adatbázist épít az úthálózat minőségéről. Az elv pofonegyszerű: az úthibákra futó autóval együtt rázkódik a konzolba rakott telefon, amelynek gyorsulásérzékelője a legkisebb zökkenőt is észleli. “A legnagyobb problémát az jelenti az adatok feldolgozásánál, hogy a különböző típusú készülékek által közölt információt szinkronizáljuk, valamint kiszűrjük azt a jelenséget, hogy egy keményebb rugózású sportkocsiban elvileg jobban rázkódik a telefon, mint mondjuk egy kényelmes limuzinban. Szerencsére a nagy számok törvénye alapján egy idő után lebuknak a kátyúk és a rossz utak, már négyhétnyi adatgyűjtés után látszik, hol vannak az úthibák, a rosszabb minőségű utak – mondja Molnár Miklós, a szoftvert fejlesztő cég ügyvezetője, aki azért gyorsan hozzáteszi, még nagyon az elején járnak az adatok elemzésének és feldolgozásának.

Útellenőrzésre máshol is használják az okostelefonokat, Bostonban például a városvezetés csináltatott olyan programot, amelyet letöltve és futtatva hasonló módszerrel “ellenőrzik” az úthálózat minőségét, és keresik a kátyúkat. A nagy különbséget az jelenti, hogy eddig ezeket az adatokat senki sem kombinálta navigációval. A magyar fejlesztők szerint fél éven belül megjelenik a navigációjukban az a szolgáltatás, amivel el lehet kerülni a rossz minőségű utakat. A cég reményei szerint az általuk feldolgozott adatokat és a hazai úthálózat folyamatosan frissített minőségi térképét különböző útkarbantartó és üzemeltető cégek is felhasználják a munkájukhoz.

Spórolásra és traffipax ellen is jó
Az EgérÚt fejlesztői a traffipaxok felderítésében is megpróbálnak élen járni, bár itt kevésbé kifinomult megoldást használnak – ami a felhasználók szempontjából lényegtelen. Ők is azt az adatbázist használják, amelyet a fővárosi és megyei rendőrségek minden hónapban feltesznek a netre, de egy saját fejlesztésű szoftverrel töltik fel. Elmondásuk szerint hó elején négy napot vesz igénybe a teljes havi előrejelzés feldolgozása, ami mintegy hatezer sebességmérési pont rögzítését jelenti. Nehezíti a traffipaxok előrejelzését, hogy a rendőrség nem ad pontos helyszíneket, csak útvonalakat, bár többnyire ugyanazokat a helyeket használják, így előbb-utóbb ebből is kialakul egy pontos adatbázis.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái fejlesztésébe

A BYD 100 milliárd jüant invesztál intelligens technológiái további fejlesztésébe, célja a mesterséges intelligencia és az autóipar rendszereinek összehangolása, és ez által a mindennapi autózás kényelmesebbé, biztonságosabbá tétele - közölte a kínai autógyártó abból az alkalomból, hogy átadták a márka tízmilliomodik, új energiákkal hajtott modelljét tulajdonosának.