Negyvenmilliárd dollárt követel a brit BP energetikai társaság a Deepwater Horizon fúróplatformot üzemeltető cégtől a mexikói-öbölben egy éve történt olajkatasztrófa miatt elszenvedett veszteségek ellentételezésére.
A BP szerint rosszul végezte a munkáját a Transocean nevű cég, amely a felrobbant fúrótorony tulajdonosa és üzemeltetője is egyben. “A tényállás világos: 2010. április 20-án valamennyi biztonsági berendezés és rendszer felmondta a szolgálatot”, ami végül balesethez vezetett – áll a BP keresetében. A Transocean számos ponton megszegte a BP-vel kötött szerződést, nem tartotta karban megfelelően a fúróplatformot, nem képezte ki kellő alapossággal az alkalmazottakat és nem koordinálta megfelelően a mentési munkálatokat, amikor tűz ütött ki a platformon – áll a helyi idő szerint szerdán, a törvényi határidő előtti utolsó napon egy New Orleans-i szövetségi bíróságon benyújtott keresetben. A BP beperelt egy másik társaságot, a Cameron International nevű vállalatot is, amely az olajömlést vészhelyzetben automatikusan megakadályozó berendezést gyártotta. Ez a berendezés sem működött, amikor bekövetkezett a baleset.
A tavaly áprilisi fúrótorony-robbanásban 11 ember meghalt. A baleset miatt megindult olajszivárgás az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb környezetszennyezése volt. A mélytengeri az olajkútból 153 napon keresztül összesen 651 millió liter olaj ömlött a Mexikói-öböl vízébe. A mentésben a válság tetőpontján 50 ezer ember és 7 ezer tengeri jármű vett részt. A helyi lakosok szerint a hullámok még mindig sodornak partra olajszennyezést és a BP erőfeszítései a médiaérdeklődés lanyhulása nyomán nem észlelhetők többé.