Piaci zűrt okoznak az elektromos autók

A Tesla és más, elektromos autókat gyártó vállalatok igyekeznek bebiztosítani a megfelelő kobaltkészletet, mivel a ritka fém rendkívüli fontossággal bír a szektorban.

Mindeközben a hedge fundok egy csoportja jelentős készleteket halmozott fel a nyersanyagból. Egyes befektetési társaságok arra számítanak, hogy a kobalt ára emelkedni fog a következő időszakban, ezért igen nagy mennyiségben halmoztak föl a nyersanyagból – írja a Financial Times. Az olyan vállalatok, mint a svájci Pala Investments vagy a kínai Shanghai Chaos, a becslések szerint 6 ezer tonnányi kobaltot vásároltak és halmoztak fel, nagyjából 280 millió dollár értékben. Ez a szint pedig a tavalyi teljes globális kitermelés 17 százalékának felel meg. A bevásárlás hátterében az áll, hogy az elektromos autók terjedésével jelentősen megnőtt a kobalt iránti kereslet, mivel a fémet a szektorban a lítiumion-akkumulátorok teljesítményfokozására használják. A hedge fundok éppen ezért úgy számolnak, hogy a közeljövőben csak fokozódni fog a kereslet, amivel tovább drágulhat a ritka fém.

Szárnyaló kereslet

Ráadásul a globális kereslet ebben az évben várhatóan 900 tonnával fogja meghaladni a kínálatot. A CRU nyersanyagpiaci tanácsadó cég becslése szerint a kobalt iránti kereslet a következő öt évben 20 százalékkal bővülhet éves szinten, köszönhetően a hibrid és elektromos autók iparágának, melynek termelése tavaly 41 százalékkal bővült.
Mindennek következtében a szinte kizárólag a Kongói Demokratikus Köztársaságban bányászott kobalt árfolyama több mint 50 százalékkal ugrott meg november óta, és nemrégiben elérte a fontonkénti 21 dolláros szintet is. A nyersanyag ára egyébként 2007-ben érte el a fontonkénti 50 dolláros csúcsot, majd 2015-re 10 dollárig csökkent. Miközben az elektromos autókat gyártó cégek kezdenek aggódni a szükséges kobaltmennyiség miatt, addig az olyan cégek, mint a Glencore igen jól járnak a mostani folyamattal. A Glencore ugyanis a teljes kobaltpiac mintegy harmadát uralja, vagyis minden 1 dolláros erősödés a fém árfolyamában nagyjából 55 millió dollárnyi nyereséget jelent a vállalatnak. A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A napenergiával működő autók rejtélyes világa feltárul

2030-ra 60 százalékkal csökkenhetnek a napelemes autók költségei.