Forrás: euronews.com

Politikai viták övezik az ohiói vasúti katasztrófában keletkezett veszélyes hulladék sorsát

Az amerikai környezetvédelmi hatóság engedélyezte a veszélyes hulladék elszállításának hétfői folytatását az Ohio állambeli vasúti katasztrófa helyéről, miután több állam is tiltakozott az ellen, hogy területén helyezzék el az elmúlt évek egyik legsúlyosabb vasúti balesete után keletkezett anyagot.

Ohio kormányzójának hivatala közölte, hogy eddig már mintegy 7 millió liter folyékony, és 4500 köbméter szilárd hulladékot termeltek ki a baleset helyszínének közelében. A balesetért felelősnek tartott vasúttársaság, a Norfolk Southern a múlt héten michigani és texasi lerakókba kezdte elszállítani a hulladékot, ám a két állam hatóságai jelezték, hogy tudtukon kívül történt az intézkedés. Ezt követően a szövetségi környezetvédelmi ügynökség (Environment Protection Agency – EPA) leállította a folyamatot, majd hétfőtől arra adott engedélyt, hogy felügyelete alatt Ohio állambeli tárolókba folytassák a mentesítés során összegyűjtött hulladék elszállítását.

Hétfőn az amerikai kongresszus alsóházának felügyeleti bizottsága (House Oversight Committee) vizsgálatot indított a kormányzati reakciók összegzésére, amiben arra keresik a választ, hogy a közlekedési miniszter miért csak 20 nap után kereste fel East Palestine városát, és a baleset helyszínét. Pete Buttigieg a hétvégén arról számolt be, hogy a szövetségi hatóságok a baleset első percétől kezdve a helyszínen voltak, távolmaradását pedig azzal indokolta, hogy szerette volna megtartani az “egyensúlyt”, és nem akart személyesen beleavatkozni a minisztérium hivatalos eljárásába. A miniszter többször hangsúlyozta, hogy a balesetet okozó vasúti céget felelősségre vonják. Az Országos Közlekedésbiztonsági Testület (National Transportation Safety Board) a múlt héten hozta nyilvánosságra előzetes jelentését, ami szerint a baleset teljes mértékben megelőzhető lett volna. A dokumentum szerint a 149 kocsiból álló teherszállító szerelvény három tagú személyzete nem hibázott, a balesetet a jelzőrendszer hibája okozta, ami nem figyelmeztette a mozdonyvezetőt arra, hogy az egyik kocsi csapágyai túlhevültek, illetve, a riasztórendszer már túl későn jelzett.

Február 3-án este a vasúti szerelvény 51 kocsija siklott ki East Palestine városában, Ohio és Pennsylvania állam határán. 10 kocsi veszélyes hulladékot szállított, amelyek közül 5 kocsi vinil-kloridot robbanásveszély miatt ellenőrzött módon elégettek. A mintegy 5 ezres város lakói egészségügyi problémákra panaszkodtak a balesetet követően, a szövetségi kormány az aggodalmak eloszlatása érdekében a múlt hét végén arról döntött, hogy minden egyes háztartást felkeresnek a kormányzati intézmények képviselői, hogy a felmerülő panaszokat és problémákat meghallgassák.

Ajánlott tartalom

Áder János: a klímaváltozás ellen is sokat tehetnek az állati takarmányfehérjét előállító üzemek

Európa sem tudja a hús előállításához szükséges takarmányt előállítani, ezért azok az üzemek, amelyek élelmiszeripari melléktermékekből állati takarmányfehérjét állítanak elő, sokat tehetnek a klímaváltozás ellen - mondta Áder János volt köztársasági elnök, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke csütörtökön Üllőn.