Ponetciális ökobomba a Costa Concordia

A múlt héten az olasz partoknál sziklazátonyra futott, és felbillent Costa Concordia luxus óceánjáró jelentős környezeti kockázatot jelent. A hajóban 2400 tonna üzemanyag van, és számolni kell a tengerbe ömlő több tonnányi különböző mérgező anyaggal is a tíz éve természetvédelmi rezervátummá nyilvánított térségben.

A Greenpeace őszinte együttérzését fejezi ki az eltűntek és áldozatok hozzátartozói felé. A környezetvédő szervezet felszólítja a hatóságokat, hogy azonnal cselekedjenek, hogy nehogy az emberi katasztrófát egy súlyos természeti katasztrófa kövesse. A hajótest által a tengerfenékben okozott károk felmérését és a hajóból a tengerbe jutó anyag eltávolítását a Greenpeace az elkövetkező hetekben a helyszínen szakértőivel segíti. Jelentős környezeti kockázatot jelent a hajó tankjában lévő 2400 tonna üzemanyag. Ugyan ennek a leszivattyúzásához már hozzáfogtak, de a szennyezés még így is a tengerbe juthat. A katasztrófa mértékéről összehasonlításképpen egy adat: körülbelül 20.000 tengeri madár pusztult el nemrégen Új-Zéland partjainál a Rena teherszállító hajóból kiömlő 3-400 tonna üzemanyag miatt. Jelen esetben akár hétszer ennyi olaj is a rezervátum vizébe juthat, így sokkal nagyobb pusztítást végezhet a madarak, halak, tengeri teknősök és cetek között. Számolni kell a tengerbe ömlő több tonnányi különböző mérgező anyaggal, a rákkeltő policiklusos aromás szénhidrogénekkel (PAH-okkal) is. Emiatt a lehető leggyorsabban kell kiemelni a hajótestet a tengerből. A hajótulajdonos vállalatnak és a biztosító társaságoknak teljes felelősséget kell vállalniuk a szennyezés eltakarításában.

A Greenpeace évek óta adott hangot annak, hogy milyen veszélyt jelent a tíz éve természetvédelmi rezervátummá nyilvánított térségre a növekvő turista- és teherszállító hajózási forgalom. Sajnálatos módon a védettséget kimondó törvény csak papíron létezik, alig léptettek életbe szabályozást a Földközi-tenger ezen kiemelkedően fontos részének védelmében. [Különösen fontos ez a terület, mivel ez a – kék bálna után második legnagyobb – közönséges barázdásbálnák (Balneoptera physalus) nyári táplálkozó területe. A Földközi-tengeri populáció nem az atlanti-óceáni populációhoz tartozik, ez egy új, önálló faj.] Bíztató ugyanakkor, hogy a rezervátumban több éve dolgozó Greenpeace elérte a Liguaria és Toszkána tartományi vezetőknél, hogy – korábbi ígéretüket betartva – felállítsanak egy szakértő bizottságot a rezervátum hatékony ellenőrzésére: a bizottság 2012. február vége előtt tartja első ülését.

Ajánlott tartalom

Környezetre nem káros szerekkel takarítják Budapestet

A héten éjszakánként, 23 óra 30 perc és 4 óra 30 perc között folytatódik Budapest tavaszi nagytakarítása a Váralagút, a Lánchíd, a városligeti Zielinski híd és a Szabadság híd megtisztításával - tudatta a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. az MTI-vel közleményben hétfőn.