Bécs 2023-as kerékpáros fejlesztési terve © Mobilitätsagentur Az Erzherzog-Karl-Straße látványterve Donaustadtban © ZOOMVP / Mobilitätsagentur

Rekordév lehet az idei a bécsi kerékpáros fejlesztésekben

Soha nem látott nagyságrendű bicikliút-építési programot hirdetett tavaly az osztrák főváros: négy év alatt 100 millió eurót fordítanak kerékpáros infrastruktúrafejlesztésekre. Idén 20 kilométernyi kerékpárút építését tervezik, ami új rekord az osztrák főváros életében.

Noha a 17 kilométernyi új bicikliúttal már a tavalyi év is rekord volt a bécsi kerékpáros infrastruktúra-fejlesztések terén, 2023-ra még ambiciózusabb célokat tűzött ki az osztrák főváros. Városszerte összesen 20 kilométernyi új kerékpárút építését tervezi, ehhez jönnek még a kerületi fejlesztések, ami tavaly plusz 15 kilométert jelentett. Ráadásul nemcsak a bringaút-hálózat hossza nő, de minőségi ugrást is terveznek: tavaly óta kizárólag az úttesttől építészetileg elválasztott bicikliutakat építenek és ahol lehet, sok fát és zöldet telepítenek a bringautak mellé, hogy kellemesebb legyen a tekerés.

Az osztrák főváros csak tavaly 26 millió eurót – az előző évekhez képest ötször annyit – fordított kerékpárút-építésre, 2025-ig pedig összesen 100 millió eurót szán erre a célra. Ütemterv szerint halad például Bécs első kerékpáros szupersztrádájának építése, amelyen Donaustadtól a belvárosig lehet majd végigtekerni. A hétkilométeres biciklis sztráda második szakaszát éppen a napokban adták át és 2024-re készül el teljesen. A Ringen futó kerékpárútba torkolló szupersztráda négy méter széles, kétirányú és építészetileg elkülönül az úttesttől. A most átadott 900 méteres szakaszán, a Lasallestraßén – amely Bécs egyik legforgalmasabb biciklis útvonala – 36 új fát is ültettek.

Bécs 2023-as kerékpáros fejlesztési terve © Mobilitätsagentur
Az Erzherzog-Karl-Straße látványterve Donaustadtban © ZOOMVP / Mobilitätsagentur

 

Az Alsó-Ausztriából kerékpárral ingázóknak jelent majd minőségi ugrást a Déli Kerékpáros Sztráda, amely 9 kilométeren át a Kärntner Ringtől vezet a városhatárig. A beruházásról a lakosság megkérdezése után döntöttek még 2022-ben, idén pedig kezdődik a kivitelezés. A déli sztráda egyik szakaszán, az Argentinierstraßén tavaly például több mint egymillió kerékpárost számoltak az automata forgalomszámlálók.

A sztrádákon kívül a nagy bécsi bicikliút-építési program keretében pedig tíz kerékpáros projektet valósítanak meg Favoritenben, Donaustadtban pedig két év alatt 14 kilométernyi új kerékpárút épül. Ráadásul a kerékpáros fejlesztésekhez kapcsolódóan 150 új fával gazdagodik a kerület. Tavaly városszerte egyébként összesen 55 kerékpárút-építési projektet valósítottak meg és sok helyen pótoltak hiányzó szakaszokat.

De Bécsben nem csak bicikliutat építenek, hanem a kerékpározást is igyekeznek népszerűsíteni – például ingyenes képzési programokkal iskoláknak, óvodáknak. A város és a hozzá tartozó Mobilitási Ügynökség szervezésében tavaly 6.400 kisiskolás tanult meg biciklizni, ingyen. Ezen kívül a kicsik ügyességi pályákon gyakorolhatnak, a felnőtteknek pedig ingyenes kerékpáros térképpel és biciklis útvonaltervezővel igyekeznek kedvet csinálni a bringázáshoz. Nyaranta a strandok előtt bárki ingyenesen ellenőriztetheti a biciklijét, és az igazán elkötelezettek támogatást is igényelhetnek cargobike beszerzéséhez. Az ezer eurós támogatást eddig 116 pályázó kapta meg, további 230 pályázat pedig még elbírálás alatt van. 

Ajánlott tartalom

Feleslegessé vált mobiltelefonokat gyűjt az Auchan

Az Auchan Magyarország is csatlakozik ahhoz az akcióhoz, amelynek célja, hogy minél több, már nem használt mobilkészüléket, GPS-t, tabletet és ezekhez használt töltőt, kábelt gyűjtsenek vissza a magyar háztartásokból, elősegítve ezzel a körforgásos gazdaságot - közölte a vállalat hétfőn az MTI-vel.