Szabó Marcel: szmogriadó esetén a főpolgármester alkalmazza az összes korlátozást!

A jövő nemzedékek szószólója a téli időszak közeledtével egy esetleges szmogriadó esetére azt kéri a főpolgármestertől, hogy javítsa a budapesti polgárok tájékoztatását és alkalmazza a légszennyezés csökkentését szolgáló összes korlátozást – tájékoztatta az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala hétfőn az MTI-t.

Az ombudsmani hivatalhoz érkezett megkeresésekből kitűnik, hogy a szmogriadó tájékoztatási fokozatának elrendelésekor a főváros esetenként nem hívta fel a polgárok figyelmét arra, hogy tegyenek meg minden, a főváros szmogriadótervét tartalmazó rendeletben szereplő, a levegőszennyezés elkerülését és csökkentését szolgáló lépést – olvasható a közleményben. Tarlós Istvánhoz írt levelében Szabó Marcel emlékeztetett arra, hogy Budapesten az őszi-téli időszakban a fővárosi szálló por 40 százaléka közlekedési eredetű. Ezért a szószóló a lakosság testi és lelki egészséghez való jogának biztosítása, valamint az egészséges környezethez való jog érvényesítése érdekében arra kéri a főpolgármestert, hogy a jövőben a jogszabályban lehetővé tett legszélesebb körben éljen a gépjárműforgalom korlátozásával, illetve minden, a rendeletben leírt szennyezéscsökkentési módszerről tájékoztassa a polgárokat.

Felidézték: a szmogriadó tájékoztatási fokozatának január végi elrendelésekor kiadott közleményben nem kérték a budapestieket arra, hogy kevesebbet autózzanak, használják inkább a tömegközeledési járatokat. Kitértek arra is, hogy tavaly novemberben a szmogriadó riasztási fokozatának elrendeléséről szóló közleményben a főpolgármester kizárólag a budapesti gépjárműállomány 4 százalékát kitevő, legszennyezőbb, fekete környezetvédelmi matricás autók használatát tiltotta meg, holott az akkori fővárosi szmogriadóterv a piros matricás, ugyancsak jelentős szállópor-terhelést okozó járművek közlekedésének korlátozását is lehetővé tette volna. A riasztási fokozat elrendelésekor a fekete matricás autók közlekedését is csak egynapos késéssel tiltották meg, és akkor sem utaltak arra, hogy szükséges önkéntesen csökkenteni az egyéni gépjárműhasználatot – tartalmazza az ombudsmani hivatal közleménye.

Ajánlott tartalom

Az öreg erdők szénmegkötése Európában sokkal nagyobb, mint korábban gondoltuk

A maga nemében első ilyen összeurópai tanulmány kiszámította, hogy Európa meglévő erdői akár évi 309 megatonna szén-dioxid megkötésére is képesek lehetnének 150 éven keresztül, ha ezeket az erdőket nem használnánk tovább, hagynánk azokat növekedni és visszavadulni. Ez az Európai Zöld Megállapodásban a LULUCF-ágazatban 2030-ra megcélzott CO2-csökkentéssel (310 Mt/ha) egyenértékű és nagyobb, mint a gazdálkodás alatt álló erdők jelenlegi elnyelésének mértéke Európában (289 Mt/ha).