Szombattól tovább szigorodik a budapesti szmogrendelet, riasztási fokozatnál a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmát is korlátozzák - közölte a Főpolgármesteri Hivatal pénteken az MTI-vel.

Szálló por – Szombattól tovább szigorodik a budapesti szmogrendelet

Szombattól tovább szigorodik a budapesti szmogrendelet, riasztási fokozatnál a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmát is korlátozzák – közölte a Főpolgármesteri Hivatal pénteken az MTI-vel.

Közölték: a fővárosi szmogriadó riasztási fokozata idején eddig – a téli időszakban minden nap 6-tól 22 óráig – azon gépjárművek közlekedésének korlátozását vagy tilalmát rendelték el, amelyek forgalmi engedélye 0-s, 1-es, 2-es, 3-as vagy 4-es környezetvédelmi osztályt jelölő kódot tartalmazott (vagy nem tartalmazott ilyen kódot), tehát alapvetően az Euro 2-es vagy annál is szennyezőbb járműveket érintette a szabályozás, függetlenül attól, hogy benzin- vagy dízelüzeműek voltak. Szombaton, a budapesti riasztási fokozat korábbi forgalomkorlátozási szabályaival megegyezően, azokat kiegészítve bevezetik a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának tilalmát is. Az “élelmiszer-áruszállító gépjárművek célforgalma” 6-tól 10 óráig lesz megengedett a forgalomkorlátozott napokon.

A jövő év október 1-jén hatályba lép majd a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú (Euro 3-as dízelüzemű) gépjárművek fővárosi riasztási fokozat alatti forgalmának korlátozása. Így a korlátozott járművek aránya – a 2015-ös adatok alapján – egyharmadról gyakorlatilag 40 százalékra emelkedik – hangsúlyozták. Ezt követően, 2019. október 1-jén hatályba lép a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú (Euro 4-es dízelüzemű) gépjárművek riasztási fokozat alatti korlátozása. Ezzel gyakorlatilag minden második járművet érint majd a korlátozás. Azt írták, Budapest rendkívüli légszennyezettségi szintjéhez a közlekedés mellett, ahhoz hasonló mértékben járul hozzá a peremkerületekben és az agglomerációs településeken a szilárdtüzelés, valamint utóbbiaknál az avar és a kerti hulladék égetésének hatása. Emiatt az 55 százaléknál nagyobb mértékű fővárosi közlekedési korlátozás a mai ismeretek alapján már nem megalapozott.

A fővárosi szmogrendelet felülvizsgálata akkor lesz indokolt, ha a korlátozás alá eső, szennyezőbb gépjárművek aránya 45 százalék alá csökken. Ez esetben a riasztási fokozatban a következő dízelüzemű környezetvédelmi osztályú gépjárműveket (a dízelüzemű Euro 5-ösöket) fogják korlátozni. A jogszabály következő felülvizsgálata – a jövő évi adatok és újabb tapasztalatok alapján – 2019-ben lehet időszerű – közölték. Az utóbbi nyolc-kilenc év legsúlyosabb budapesti szmoghelyzete az idén január végén alakult ki. Az ennek során a Főpolgármesteri Hivatalhoz érkezett tipikus észrevételek, kérdések, javaslatok, az azokra adott válaszok itt érhetőek el – olvasható a közleményben.

 

mti

Ajánlott tartalom

AM: nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat

Nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat. A hazai agrártermelés hosszú távú fenntarthatóságához alapjaiban járulnak hozzá a hazai, kiváló minőségű vetőmagok és szaporítóanyagok - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön Szarvason, az I. Országos Vetőmag-gazdálkodási Konferencia megnyitóján a tárca közleménye szerint.