A hagyományos motor is működhet patyolattisztán, ha az üzemanyag egy környezetbarát folyamat terméke. Az Audi nemcsak az A3 hajtásába nyúlt bele, hanem egészen a gyökereknél kezdte a zöld forradalmat.
Két pártra szakadtak a jövő autóját tervezgető mérnökök: az egyik fél minden energiáját az elektromos autókba fektetné, a másik a belső égésű motorok tökéletesítésére voksol. Persze akármelyik technológiát választjuk is, a hosszú távú megoldáshoz mindenképpen a teljes energiaciklusra vetített – azaz az üzemanyag előállításától annak felhasználásáig mért – hatásfokot kell tökéletesíteni. A villanyautó sem zöld, ha környezetszennyező módon állítjuk elő hozzá áramot, és fordítva: a robbanómotor is lehet tiszta, ha igazán zöld üzemanyag hajtja. Ez az alapgondolat hívta életre az Audi e-gas projektjét, amelynek egyik pillére maga az autó: a napokban bemutatott Audi A3 TCNG a gázüzemű motorok és az eleve takarékos TFSI közvetlen befecskendezéses turbótechnológia párosításából jött létre. Gyakorlatilag egy benzin-metán kettős üzemre átállított, 1,4 literes négyhengeres motorról van szó, amely a csomagtartó alatt elhelyezett acél tartályokban 200 bar nyomáson tárolt szintetikus metángáz segítségével mintegy 400 kilométert képes megtenni, majd további 800-at hagyományos benzinüzemben.
A gázüzem eleve jóval alacsonyabb CO2-kibocsátást jelent, mint a benzines, ám az e-gas projekt itt még nem ér véget. Az e-gas ugyanis nem hétköznapi földgáz: mesterségesen állítják elő hidrogén és szén-dioxid felhasználásával – magyarul az Audi által megálmodott üzemanyag születése során „felfalja” saját melléktermékét. A hidrogén vízből készül, fordított elektrolízis útján, tehát az a lényeg, hogy az ehhez szükséges áramot is fenntartható formában állítsák elő: erre szolgálnak azok a szélturbinák, amelyeket az Audi most készül felállíttatni az Északi-tengernél. Az első körben tervezett, négy darab szélkerék éves összkapacitása eléri az 53 GWh-t, ezzel párhuzamosan pedig az Audi már idén nyáron elkezdi felépíteni gázgyárát, amely évente 1000 tonna metán előállítására lesz alkalmas.
Ha mindezt összeadjuk, a most bemutatott, és 2013-től piaci forgalomba kerülő Audi A3 TCNG átlagos gázüzemű széndioxid-kibocsátása csupán 27 g/km – és ebben már benne van a szélkerék, valamint a hidrogéngyár megépítésével járó károsanyag-kibocsátás is!Az összetett projekt legvonzóbb tulajdonsága egyébként az, hogy többféle technológiát is képes kiszolgálni, mégpedig bőséges ráhagyással. Táplálhatja közvetlenül elektromos árammal az Audi e-tron villanyautó-családjának tagjait; a folyamat során fejlesztett hidrogén önmagában is értékes hajtóanyag, akár átalakított, belső égésű motorban, akár üzemanyagcellában felhasználva; a metángyár által megtermelt e-gassal pedig 1500 darab A3 TNCG egyenként 15 ezer kilométert képes megtenni.