Tesztelik a vasúti sínekre telepített napelemes rendszert

Az új, vasúti sínekre tervezett rendszert jelenleg tesztelik.

Napelem, akár 3 millió Ft vissza nem térítendő támogatással a Vidéki Otthonfelújítási Program keretében. Kalkuláljon itt. (x)

Az SNCF francia vasútkezelő jelentős földterületeket kínál felszíni fotovoltaikus rendszerek számára, a programban több mint 113 800 hektárnyi terület áll rendelkezésre a napenergia hasznosítására – számol be a PV Magazine. A cég leányvállalata, az AREP a nem üzemelő vasútvonalak napelemes potenciáljának kiaknázása érdekében kifejlesztett egy konténer alapú, napelemekkel párosítható akkumulátort, amelyet a síneken lehet elhelyezni és szükség szerint áttelepíteni. A Solveig projekt, amelynek célja a megoldás tesztelése, január 17-én telepítette a nyolc napelemből álló prototípust az Achères-i Műszaki Központban. A létesítményben hat hónapig tartó tesztelésnek vetik alá a rendszer. A prototípus szabványosított ISO-konténereket használ a panelek, az inverterek és a tárolóelemek vasúti telephelyekre történő szállítására, akár közúton, akár vasúton. „Kifejlesztettünk egy rendszert a napelemes panelek ISO-konténerek segítségével történő szállítására, valamint egy logisztikai megoldást a vasúti sínekre történő telepítésükhöz, ami megkönnyíti a panelek telepítését, illetve a telepítés megfordíthatóságát” – nyilatkozta Alistair Lenczner, az AREP innovációs igazgatója. Az AREP teleszkópos kart használ a panelek kirakodásához, amelyeket aztán a sínekre rögzítenek, hogy megakadályozzák a szélnek való kitettséget.

Az ideiglenes telepítés nem igényel alapozást vagy építési munkálatokat, az integrált napelemes és tárolórendszer pedig moduláris. A következő lépések során a rendszer optimalizálására összpontosítanak majd a nagyobb hatékonyság és költséghatékonyság érdekében. Jelenleg a megoldás az SNCF-en belüli energiafelhasználást és a helyi fogyasztást szolgálja ki, de már folynak azok a vizsgálatok, amelyek a szélesebb körű terjesztésre vonatkozva mérik a piaci igényeket. Lenczner szerint a megoldás exportálható Európa-szerte és a világ más pontjaira, mivel szabványosított, konténer alapú kialakítása alkalmazkodik a logisztikai korlátokhoz.

 

Kép: SNCF/AREP, Yann Audic

Ajánlott tartalom

Tetők, amik történelmet írnak – díjazták a legjobb hazai kivitelezőket és tervezőket 2025-ben

1989 óta minden évben meghirdeti az Épületszigetelők, Tetőfedők, Bádogosok és Ácsok Magyarországi Szövetsége az ÉV TETŐJE Nívódíj pályázatot, ahol ács, bádogos, tetőfedő és szigetelő szakkivitelezők, illetve építészek mérettethetik meg munkáikat az elismert szakemberekből álló zsűri előtt.