Tévhitek és igazságok az elektromos motorokról

Néhány napja írtunk az elektromos chopperről. Rendszeres olvasónk és barátunk azonban kétkedve fogadta az újdonságot, és felteszem, nem volt ezzel egyedül.

Az elektromos motor nagyszerű formája a környezetbarát utazásnak, bár számos mítosz, pletyka kering róla. Így Carl Vogel-hez, a Build Your Own Electric Motorcycle (Építsd fel a saját elektromos motorodat!) című könyv szerzőjéhez fordultunk, adjon választ a kérdésekre.

1. Az elektromos motorok nem elég gyorsak.

A piacon számos elektromos motorkerékpár végsebessége 60 km / h, vagy annál nagyobb. Az Electra Cruiser meghaladja a 80 km / h –s végsebességet. A dolog szépsége abban rejlik, hogy te határozod meg, milyen gyorsan menjen a motorod ( építsd a saját elektromos motorodat ) .
2. Az elektromos motoroknak kicsi a kapacitásuk

Semmi sem állhatna távolabb az igazságtól, de sajnos ez a mítosz már elég széles körben elterjedt. A valóság az, hogy az elektromos motor olyan messzire képes menni, amennyire a legtöbb embernek szüksége van. Míg a lítium-ion akkumulátor drámaian növeli a kapacitást, a technológia még nem áll készen a nagy közúti utazásra. De mi van a kapacitással? A szövetségi kormány jelentése szerint az átlagos napi ingázó távolság az összes motoros utazási módot beleszámítva (autók, teherautók és autóbuszok) összesen 16 kilométer, és ez a szám nem változott jelentősen az elmúlt 20 év adatai szerint. Egy korábbi tanulmány kimutatta, hogy az utazások 98%-a kevesebb, mint 80 km / nap; tehát a legtöbb ember inkább helyben vezet és csak kevés hosszabb utazás számolható el. Az adatok szerint a 160 km-es vagy annál hosszabb vezetések az összes utazás mindössze 17%-a.

Gyakorlatilag minden mai 120 V-os elektromos motor képes lesz megtenni 120 km-t az ún. ’polcról is leemelhető’ alkatrészek segítségével, ha a tömege nem haladja meg a nagyjából 370 kilogrammos súlyt. Ez azt jelenti, hogy egy elektromos motorkerékpár 85%-ban megfelel egy átlagember szükségleteinek. Ha munkába járáshoz használnád – ami feltehetőleg egy olyan hely, ahol van elektromos aljzat -, akkor megduplázhatod a kapacitást, ha munkaidőd alatt töltöd a járművet. Ezen felül, ha a kapacitás nagyon fontos számodra, akkor optimalizálhatod a motort. Ennyire egyszerű.
3. Az elektromos motorok körülményesek

Elég népszerű kérdés: „Tegyük fel, hogy vezetsz, nem vagy közel az otthonodhoz, és mondjuk lemerül az akksi. Mit teszel akkor?” Nos, a szakember kedvenc válasza: „Én ugyanezt tenném, mint amikor kifogy az üzemanyag az autómból: felhívok valakit, rosszabb esetben egy vontatót.” A valóság az, hogy az elektromos motor rendkívül kényelmes.

• Ahol benzint kapsz, ott áramot is – nem léteznek benzinkutak áram nélkül.

• Bárhol hozzájuthatsz áramhoz, elég kevés háztartás működik ma már nélküle. 

• Az, hogy bárhol feltöltheted a motort, az az elektromos motorkerékpár elsöprő előnye. „Ja, van még egy. Az okos kis rendszer, ami megszólal, ha el akarják lopni a motorodat.”

• A széles körben rendelkezésre álló 110 V-os elektromos ellátás elég jól működik, ha az elektromos motorkerékpár rendelkezik fedélzeti töltővel, és mondjuk, van nálad hosszabbító. A jövőben, mikor elérhető lesz a „quick charge”, vagyis a gyors töltés, és ezzel együtt a helyi töltőállomások, sokkal könnyebb dolgunk lesz, mint ma a benzinkútnál. Mint ahogyan az otthoni használatból is kiderül, a villamos energia tiszta, csendes, biztonságos, és garantáltan addig marad a kimeneten, amíg szükség van rá.

4. Az elektromos motorok drágák

Bár ez talán igaz, de azért van, mert még kis tételben gyártják őket. Hosszú távon, a jövő technikai fejlesztései sokkal inkább lehetővé teszik majd a költségmegtakarításokat, nem csak az elektromos autók, de az elektromos motorok ügyében is.

Ajánlott tartalom

MEKH: 2024 első felében 300-zal nőtt az elektromos töltőberendezések száma Magyarországon

Június végén 2811 engedélyköteles elektromos töltőberendezést tartott számon a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH), ami 300-zal haladja meg a 2023 év végi szintet és 7 százalékos emelkedést jelent az első negyedévhez képest - tájékoztatta a MEKH hétfőn az MTI-t közleményben.