A hazai lakossági napelemes piacot nehéz helyzetbe hozta a Zöld beruházási rendszer legutóbbi, két nap alatt kimerült pályázata a konstrukció jellege és rövid „nyitva tartása” miatt – véli a napelemes cégeket tömörítő Manap iparági egyesület.
Mint fogalmaztak, ez a kiírás képezte az alapját sok ilyen cég megélhetésének, mivel ezt a piacot eddig is a korábban hasonló céllal, vagyis az energetikai lakásfelújítások ösztönzésére kiírt pályázatok tartották életben írja mno.hu. A Manap szerint amennyiben a nemzetközi trendekhez hasonlóan a kormányzat célja a magyarországi zöld iparág napelemes szegmensének életben tartása és fejlesztése, mindenképpen szükség van a napelemes rendszerek lakossági terjedését célzó stratégia alapján történő támogatásra. Erre jó eszköz lehet egy kifejezetten napelemes beruházásokat célzó új konstrukció bevezetése magasabb keretösszeggel.
Azonban az egyesület szerint ennél sokkal célravezetőbb lenne a jelenleg átalakítás alatt álló kötelező áramátvételi rendszer kiterjesztése. A szervezet az ismert tervezetből azt olvasta ki, hogy az elvileg kiemelt szerepet kapó napelemes rendszerek csak jóval a lakossági méretek felett szerepelnek benne. Ez szöges ellentétben áll a nemzetközi gyakorlattal, ahol kifejezetten a kisebb rendszerek kapnak nagyobb hangsúlyt, sőt egyes országokban (például Szlovákia, Egyesült Királyság, Csehország) a nagyobb rendszerek ki is kerültek a támogatható körből. Tíz év múlva áttörés? Nagyjából tíz év múlva lehet számítani az elektromos autók tömeges elterjedésére – derül ki az Ernst and Young hétfőn ismertetett felméréséből. A nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó cég mintegy 300 autógyár és beszállító cég vezetőjét kérdezte meg az elektromos autókkal kapcsolatos várakozásairól. A megkérdezettek 25 százalékának az a véleménye, hogy az ilyen autók 2018-ban már egyáltalán nem fognak ritkaságszámba menni, s valódi alternatívát fognak jelenteni a hagyományos benzines és dízeljárművekkel szemben.
A valódi áttörést a többség szerint 2022 hozhatja meg, miután a rendelkezésre álló technológia viszonylag rövid időn belül meghonosodhat a piacon. Az öszszeállítás arra is kitér, hogy a villanyautók szélesebb körül elterjedését hátráltatja, hogy az akkumulátorokkal egy feltöltéssel viszonylag rövid távot lehet csak megtenni, másrészt ezek az autók még igen drágák.