Az U2-es metró két új állomásának látványterve © Architekt Moßburger / OLN-Office Le Nomade

Újabb szakaszába lépett a bécsi U2-es metró építése

Még javában tartanak ugyan az osztrák főváros legnagyobb klímavédelmi beruházásának, az U2/U5-ös metrónak a kivitelezési munkái, máris újabb mérföldkőhöz érkezett a projekt. Elkészültek a metróvonal bővítésének tervei. Az új szakasz építése 2028-ban kezdődhet és 2032-2035 között fejeződhet be.

Az U2/U5-ös vonal a 90-es évek óta a legnagyobb metróépítési vállalkozás Bécs belvárosában, aminek
keretében összesen 11 kilométernyi alagúttal és 12 új megállóval bővül az osztrák főváros metróhálózata. A beruházás első fázisában az U2-t meghosszabítják a Rathaus és a Matzleinsdorferplatz között, a Karlsplatz és a Rathaus közötti szakasza pedig átkerül az U5-höz. Ez az új, türkizkékkel jelölt vonal – az U5 – lesz Bécs első, teljesen automatizált metróvonala és a Frankhplatzig közlekedik majd. A terv az, hogy egy következő fázisban meghosszabbítják egészen Hernalsig és három állomást építenek hozzá.
A még szintén javában készülő – illetve átalakuló – U2-es metró ezzel szemben máris újabb mérföldkőhöz érkezett: elkészültek a további bővítésének a tervei. A második építési fázis során két új megállót kap (Gußriegelstraße és Wienerberg), így Bécs egyik legsűrűbben lakott kerületének jelenthet újabb közvetlen összeköttetést a belvárossal. Az új, 2,2 kilométeres szakasz építése a tervek szerint 2028-ban kezdődik és 2032-35 között fejeződik be. Ha elkészül, az U2-es metró Seestadt Asperntől egészen a város déli részéig, Wienerbergig szállítja majd az utasokat.

A teljes, 2,1 milliárd euró összköltségű U2/U5 projektet az osztrák állam, Bécs városa és a Bécsi
Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien közösen finanszírozza. A beruházás során a meglévő állomásokat is
modernizálják és alkalmassá teszik az automatizált működésre. A megállók környékének tervezésekor
fontos szempont, hogy sok zöldterületet hozzanak létre, optimalizálják az átszállási és továbbutazási
lehetőségeket valamint változatos mobilitási lehetőségek közül választhassanak az utasok a hazáig tartó
néhány száz méter megtételéhez. Az új metróvonal vonzáskörzetében 370 ezer ember él, de további 300 millió utas szállítását teszi lehetővé. Megépítésével évente mintegy 75.000 tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni Bécs levegőjét. Ennyi szén- dioxidot jelenleg 6 millió 30 éves fa tud felvenni, vagyis egy akkora erdőt kellene ültetni, mint Bécs Donaustadt kerülete.

Ajánlott tartalom

Áder János: a jövőben G7 vagy G20-as keretben kell folytatni a klímatárgyalásokat

A tudományos testületek elemzései szerint a klímaváltozás miatt súlyosbodnak az árvizek és aszályok, és egyre nő a károk mértéke - mondta Áder János volt köztársasági elnök, a Kék Bolygó Alapítvány kuratóriumi elnöke a Budapest Climate Summit rendezvényen hétfőn Budapesten.