Van valakinek kis lyukú Opel-töltője?

Divatos téma a járművek elektromos maghajtása, de nem lesz egyszerű lecserélni a benzinfaló gépeket. Nem elég összerakni néhány szép autót, először néhány banális problémát kell megoldani. Milyen legyen a töltő? Otthon termelt áramot is felhasználhatunk? Hogyan tankolunk külföldön?

Szép jövő áll előttünk, a városokból eltűnik a szmog és a motorok zaja, villanyautónkat otthon is tölthetjük, csökken a kőolajfüggés. Amikor elképzelem, milyen lesz elektromos autóval közlekedni, minden nagyon egyszerűnek tűnik. Hiszen a lakóövezetekben, az irodaházak mélygarázsaiban, a sztrádák menti benzinkutaknál is van áram. Igazán nem lehet nagy kihívás néhány extra konnektor felszerelése. Csakhogy hiába lesznek töltők, ha országszerte egyszerre áll be a kutakhoz ötvenezer autó. Annyi áram nem lesz, és ami van, nagyon drága lenne.

 
Microusb is jó lesz?
Egészen apró problémákon is elbukhat a nagy villanyautós projekt. Kellemetlen lenne, ha töltés előtt adapterekkel kellene vacakolni. Szabványosítani kell a töltőfejet, és a gyártóknak abban is meg kell egyezniük, mennyi áramot pumpáljanak át az autókba. Most vannak villanyautók, amelyek egyszerű otthoni aljzatba dughatók, és lassan töltődnek fel, másakat speciális gyorstöltővel kell a hálózatra kötni. Az európai autógyártókat tömörítő szervezet, az ACEA szeptember végén bejelentette, egységesítik a töltőket, amilyen gyorsan csak lehet. Javaslatuk a lassan és gyorsan töltő, egyenáramú és váltóáramú rendszereket egyaránt lefedi. Emellett azzal is foglalkozni kell, hogy az áramszolgáltatók miként szedjék be a díjakat, és az autók hogyan kommunikáljanak a hálózatokkal. A szabványos rendszer csak 2017-re készül el, tehát pórul járhat, aki most vesz villanyautót. Lehet, hogy később át kell alakítania.

 

Mustár? Ketchup?
Tegyük fel, hogy megvannak a konnektorok, és ugyanolyan egyszerű a töltés, mint most a tankolás. Mi történik akkor, ha egy vidéki grillpartin lemerül az autónk? Megzsarolhatjuk a házigazdát, hogy ha nem fizeti ki a töltést, hajnalig Zámbó Jimmy-dalokat adunk elő a kert végében. Az autóipar azonban kifinomultabb megoldást talált ki. Olyan intelligens töltőhálózat készül, amely egy azonosító alapján vonja le a tankolás árát, külföldön is működik, és az erőműveket is elláthatja információval a közlekedésben részt vevő járművek energiaállapotáról. Az egész alapja a számlázási rendszer lesz, derült ki nemrég a Nokia Siemens Networks (NSN) sajtórendezvényén. A hálózati eszközöket gyártó vállalat azt próbálta bizonygatni, hogy a távközlésnek is fontos szerepe lesz a jövő közlekedésében. Az NSN szerint a töltőhálózathoz nagy kapacitású szoftverek kellenek, amilyeneket most a távközlési cégek használnak. Országosan naponta több százezer tranzakciót kell kezelni, mert a felhasználók nemcsak több óra hosszan töltik majd az autóikat, alkalmanként néhányszor tízperces töltéseket is igénybe vehetnek.

 
A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

Elektromos buszt tesztelnek Győrben

A Kravtex-Kühne csoport által Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott, teljes mértékben elektromos autóbusz tesztelését kezdi meg a Volánbusz Zrt. a győri tömegközlekedésben - tudatta a közlekedési vállalat pénteken az MTI-vel.