Védik a vonuló madarakat a nagyfeszültségű távvezetékektől

Félidejéhez érkezett a vonuló madarakat a nagyfeszültségű távvezetékek által okozott balesetektől védő nemzetközi Danube Free Sky (Dunai szabad égbolt) projekt, amelynek során eddig több ezer úgynevezett madáreltérítő eszközt telepítettek a szakemberek – közölte a MAVIR Zrt szerdán az MTI-vel.

Hibrid napelemes rendszerek akkumulátorral, elérhető áron. Kalkuláljon itt ingyenesen! (x)

A MAVIR 2021-ben kezdte el a projekt megvalósítását, amelynek célja a Duna környezetében lévő nagyfeszültségű távvezetékek láthatóvá tétele a vonuló madarak biztonságos vándorlása, az ütközésveszély elkerülése érdekében – idézték fel a közleményben. A projekt megvalósítására, amely a Duna környezetében a Fertő-Hanság és a Duna-Ipoly Nemzeti Parkokat keresztező távvezetékek térségére terjed ki, öt és fél évet kapott a MAVIR. Tájékoztatásuk szerint a munkák megkezdését előtt madárvédelmi szempontból meg kellett vizsgálni a kritikus távvezeték-szakaszokat. Ezek számbavételét követően kétféle madáreltérítő eszköz mellett döntöttek a szakemberek. A hálózat legfelső vezetékeire nagyobb méretű, ködben is messziről észrevehető, szélben mozgó madáreltérítők felszerelését tervezték. A kritikus szakaszokra összesen 640 ilyen eszköz telepítését tűzték ki célul. Ezen eszközök telepítése azonban csak a távvezetékek feszültségmentesítése esetén lehetséges. Az átviteli hálózat terheltsége miatt a vezetékek kikapcsolására kevés alkalom adódott.

A távvezetékek áramvezetőire pedig olyan madáreltérítőket telepítettek, amelyek kisebbek az előbbinél, de visszaverik az ultraviola fényt, amit a madarak hamarabb észlelnek, továbbá naplemente után fluoreszkálva fényt bocsátanak ki. Az eszközöket drón segítségével telepítették, ehhez sem nehézgépekre, sem a távvezetékek kikapcsolására nem volt szükség. Az érintett szakaszokra 3280 darab ilyen madáreltérítőt telepített a MAVIR. Mindemellett négy új madáreltérítő eszköz értékelése is megkezdődött. Az első félidőben két kísérleti eszközt vizsgáltak meg a szakemberek, amelyeket drónnal telepítettek egy-egy oszlopközben. Az Ausztriában is használt fekete-fehér gömb madáreltérítők a projektben is hatásosnak bizonyultak, de a felszerelésük nehézkes volt. A másik kísérleti eszköz, a világító madáreltérítő (Delta Light), minden tekintetben sikeresnek bizonyult. A közlemény szerint a kísérleti eszközök hatékonyságát a következő években monitorozzák majd. A madárvédelem műszaki megoldásain túl a projekt keretében évente mintegy ötven ismeretterjesztő előadást tartottak a szakemberek, emellett egy kisiskolásoknak szóló animációs film is készült, amely a vonuló madarak szemszögéből mutatja be a madárvédelem fontosságát.

A vadon élő madárfajok számára a legnagyobb fenyegetést az áramütés és az elektromos vezetékekkel való ütközés jelenti, amelyek több ezer olyan pusztulást és sérülést okoznak, amelyek elkerülhetőek lennének. Ezeknek a fenyegetéseknek a csökkentésére indult el 2021-ben az Európai Unió LIFE programjából támogatást nyert Dunai szabad égbolt (Danube Fee Sky) projekt. A határokon átnyúló együttműködésnek köszönhetően több európai madárfaj Duna menti vándorlási útvonala, pihenőhelye és telelőhelye mentesülhet a probléma alól. A terv megvalósításának több mint 5 éve alatt a 7 országból érkező 15 partner szoros együttműködést alakít ki, valamint a leghatékonyabb megoldásokat alkalmazza a madarakat fenyegető veszélyek megelőzése érdekében.

Ajánlott tartalom

Több tonnányi szén-dioxid-kibocsátást sikerült megelőzni a MÁV-START szén-dioxid-számlálójának

Mintegy 2,6 millió tonnányi szén-dioxid-kibocsátást sikerült megelőzni a MÁV-START Zrt. szén-dioxid-számlálójának hároméves működése alatt, ez hozzávetőlegesen egy kétszázezres nagyváros éves kibocsátásával egyenlő - közölte a MÁV-Volán csoport szombaton az MTI-vel.