Vegytiszta öröm

A családi kompakt Leaf után izgalmasabb vizekre evez a Nissan: Esflow tanulmánya minden ízében vérbeli, profi sportkocsinak ígérkezik – elektromos hajtással.

A hetvenes évek előestéjén komor viharfelhők tornyosultak a kor legkomolyabb sportautói felett. A Fairlady Z nem csak a Nissan, hanem az egész japán autóipar számára áttörést hozott: a kecses, apró kupé hatalmasat lendített az ott Datsun néven futó márka észak-amerikai eladásain, és segített eloszlatni az olcsó, fantáziátlan távol-keleti kisautókkal kapcsolatos sztereotípiákat. A Z-széria azóta ikonikus családdá vált a Nissan berkein belül, és rövid időn belül belépőt biztosított a vállalatnak a legkiválóbb sportautó-gyártók elit klubjába. Majdhogynem természetes tehát, hogy a Nissan új, távolba mutató életében is helyet kap egy hátsókerék-hajtású, alternatív üzemanyaggal hajtott modell, Na, nem a GT-R szupersportkocsit készül átalakítani a gyár, hiszen az immár 530 lóerős fenevad vásárlóköre számára alighanem egy start-stop rendszer sem volna elfogadható alternatíva. A Nissan ezért inkább vadonatúj, kompakt sportkocsi-tanulmányt épített.

Az éles vonalként meghúzott lámpatestek mértani szigorát érzéki idomokkal enyhíti az Esflow, sziluettje az erőtől duzzadó kerékívekkel és a messze hátratolt, csapott tetejű utasfülkével egyértelmű párhuzamot von a máig sikeres Z-szériával – beleértve annak kompakt méreteit is. Az utastér, ahogy illik, minimalista, minden eleme a tömegcsökkentésről szól, leginkább az utastér gátfalába integrált ülések (ezek helyett a kormány és a pedálok távolsága állítható), amelyek nem mellékesen szupersportkocsikat idéző stíluselemként sem elhanyagolhatók. Ahogy a stílus, az arányok is sportosak, az utasok szinte a hátsó tengelyen ülnek.

És ha már tengely: az Esflow természetesen hátsókerék-hajtású, mégpedig nem is akárhogyan. A rugózatlan tömeg csökkentése érdekében eltekintettek a kerékagy-motoroktól, ám a koncepció előnyeit megőrizték: a két darab, középen elhelyezett motor külön-külön hajt egy-egy kereket, így megfelelő vezérléssel egyben az ESP szerepét is betöltik, hiszen tetszőlegesen szabályozható a két oldalra jutó vonóerő. Az Esflow 5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, ám igazán sportossá nem is ez, hanem ideális és állandó tömegeloszlása teszi – míg egy hagyományos motoros autó egyre könnyebb lesz, ahogy fogy belőle az üzemanyag, és ezzel megváltoznak menetdinamikai adottságai, a (jelen esetben a jobb helykihasználás érdekében lapos kivitelű) akkumulátorok tömege nem változik menet közben. És bár a sportosság szempontjából mellékes, a modell esetleges megvalósulását nagyban segítheti, hogy az Esflow egyetlen feltöltéssel tekintélyes, 250 kilométeres távolságot tud megtenni.

Ajánlott tartalom

Elektromos Ikarus buszt tesztelnek Budapesten

Egy Ikarus gyártmányú, teljes mértékben elektromos hajtású autóbuszt tesztel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és szolgáltatója, az ArrivaBus Kft. a fővárosban.