Európa útjain több mint kétszázmillió autó fut, biztosítva a mobilitás szabadságát, ám sokan gondolnak ezekre a járművekre úgy, mint a Föld ökoszisztémáját károsító termékekre. Például a globális felmelegedés előidézőire, az üvegházhatású gázok kibocsátóira, a szmog, zaj és hulladék keletkezésének okozóira.

Zöldautó az utakon

Európa útjain több mint kétszázmillió autó fut, biztosítva a mobilitás szabadságát, ám sokan gondolnak ezekre a járművekre úgy, mint a Föld ökoszisztémáját károsító termékekre. Például a globális felmelegedés előidézőire, az üvegházhatású gázok
kibocsátóira, a szmog, zaj és hulladék keletkezésének okozóira.

Az elmúlt években az autóipar nagy lépést tett előre a személygépkocsik környezetre rótt terhelésének mérséklésében. Egyebek között a hibrid autó gyártásával. A hibrid technika gépjárműveknél alkalmazott sorozatgyártása a japán Toyota cég nevéhez fűződik, ugyanis ezt a fejlesztési irányt elsőként kezdte el. A vállalat 1996 óra gyártja a környezetbarát Prius típusú személygépkocsit.

A hibrid autót elektromos és benzinmotor vegyesen hajtja. Az elektromos rész részben a fékezési energiából visszatermelt elektromosságot tudja hasznosítani, egy megfelelő akkumulátorral. Azokban az üzemállapotokban, amikor a benzinmotornak a kipufogógáz összetétele káros a környezetre, a komputer nem engedi működni a benzinmotort, bekapcsol az elektromos motor. A sofőr és az utasok nem érzékelik, hogy egyik vagy másik, esetleg mind a két motor működik – részletezte Goizer György, a Toyota Motor Hungary Kft. környezetvédelmi osztályvezetője. Utalt arra is, hogy Nyugat-Európában és Amerikában adókedvezményekkel ösztönzik a környezetbarát autók vásárlását, Magyarországon ez még nem eléggé
érzékelhető.

Az autó “hátránya”, hogy csak automata váltóval kerül forgalomba. “Vannak autótulajdonosok, akik ragaszkodnak – főleg Magyarországon – a botváltóhoz. Nyugat-Európában már kevésbé tartózkodnak a vásárlók az automata kocsiktól. Amerikában és Japánban a járművek 90 százaléka automata váltóval kerül forgalomba” – közölte Goizer Gyürgy.

A szakember szerint a hibrid autó egyik legnagyobb előnye, hogy kapcsolódik a jelenlegi üzemanyag-hálózati struktúrához, normál benzinnel működik, nincs szükség különleges anyagra a működéséhez.
Még a karbantartásnál is ugyanannyit igényel, mint más “normál” autó.

Használója szempontjából nem elhanyagolható, hogy kevesebbet fogyaszt a benzines és a diesel járműveknél is. Városi fogyasztása 4,3 liter 100 kilométeren, ami benzines autónál legalább a duplája.
Évi 20 ezer kilométer futásteljesítménnyel számolva egy hasonló méretű diesel autóhoz képest 240 liter üzemanyag takarítható meg, ami körülbelül 65 ezer forintot jelent, miközben egy tonnával kevesebb a szén-dioxiddal terheljük környezetünket. Ez a mennyiség egy 71 fából álló erdő éves szén-dioxid megkötésének felel meg.

Az Európai Mobilitási Hét keretében a fővárosiak ingyen utazhatnak a hibrid autóval. Szerdán 10-14 óráig az Örs vezér tér és a Deák tér között közlekednek ilyen járgányok a Metró vonalán. Bárki beülhet, és elvitetheti magát valamelyik megállóig. Aki vezetni is szeretne környezetbarát autót, az szombaton az Autómentes Napon teheti meg, az Andrássy úton lévő standnál.

Ajánlott tartalom

Az ABB öt új, hibrid-elektromos komphajó hajtóművének szállítására nyert kizárólagos szállítói megbízást a Washington State Ferries-től

A megbízás keretében az ABB rendszerintegrációs szakértelme a projekt egészére kiterjed: a hajógyári ajánlattételi szakaszától kezdve a hajók üzembe helyezésén át a kezdeti üzemeltetésig.