Kritikus a BKV buszainak állapota, ezért a cég 200 darab buszt lízingelne 10 évre. A tartós bérlet költsége 45 milliárd forint. A javaslatról jövő héten dönt a fővárosi közgyűlés.
Budapesten összesen 1330 busz szállítja a BKV utasait, ebből 255-öt alvállalkozó üzemeltet. A BKV-nak összesen 1239 busza van, ebből szerencsére csak 1075-re van forgalmi igény. Azért szerencsére, mert a BKV-flotta jelentős része (800 busz) kritikus műszaki állapotú, selejtérett jármű. Két szám: a buszflotta átlagos életkora 19 év, darabonként 1,17 millió futott kilométerrel.
A BKK több kisebb tendert is elindított a buszok megújítására, de ez nem oldja meg a helyzetet. 2014-ben 40 darab új (ebből 37 gázos Van Hool) busz érkezik a Várba, további 7-15 elektromos busz jöhet még ugyanide, 15 jó állapotú Volvót bérelnek (ez lesz a nagy lízing főpróbája), és a fejlesztési minisztériummal kötött megegyezés alapján 120-130 új busz érkezik az agglomerációs járatokra. Tervezik 131 (opcionálisan 435 darab) busz beszerzését is még BKK-keretből.
A BKV a fenti beszerzéseknek köszönhetően 430-490 buszt selejtezhet idén, de ez még mindig kevés. A cég belevágott egy kísérletbe, hogy részegységekben megvásárolt buszokat saját maga szerel össze. Idén 3 Ikarus busz lesz ilyen módon összerakva, és még további 15 következhet, ha beválik a kísérlet.
Mivel a BKV nem vehet fel több hitelt az eladósodottsága miatt, a megoldást hosszabb időre csak a lízing jelentheti, tartalmazza az előterjesztés, amit szerdán tárgyalnak meg a képviselők. Eszerint 60 szóló és 90 csuklós dízelbuszt venne hosszú távú (10 éves) bérletbe a BKV, a kalkuláció szerint 30,7 milliárd forintért, valamint 50 alacsonypadlós, szóló elektromos buszt 8+2 évre, a számítás szerint 14,2 milliárd forintért.
forrás: index.hu