Vác, 2023. november 21. A MÁV Zrt. váci transzformátorállomása az átadása napján, a Vasúti vontatási energiaellátás fejlesztése a MÁV Zrt. hálózatán címû projekt záró sajtótájékoztatója elõtt Vác közelében 2023. november 21-én. MTI/Komka Péter

Átadták a MÁV váci transzformátorállomását

A váci transzformátorállomás keddi átadásával lezárult a Vasúti vontatási energiaellátás fejlesztése a MÁV Zrt. hálózatán című projekt.

Kikina Artúr, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) vasútépítésért felelős helyettes államtitkára a helyszínen tartott keddi sajtótájékoztatón elmondta, hogy a projekt előkészítése 2017-ben kezdődött meg, áttekintették az ország energiaellátását, és a húsz alállomási körzet közül kijelölték azokat, amelyek a legsürgősebb beavatkozást igényelték. A most zárult beruházásban az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (Ikop) uniós támogatásának köszönhetően hat helyszínen újították vagy építették meg az energiaellátó, betápláló rendszert: Szerencsen, Szabadbattyánban, a 30a vonalon Érden, Ebesen, Újszászon és Vácon. Előkészítés alatt áll további nyolc alállomás kivitelezése, korszerűsítése, amelyet 2024-ben végezhetnek el: Biatorbágy, Füzesabony, Kimle, Nagyszentjános, Nyékládháza, Nyíregyháza, Szabadegyháza és Tatabánya.

A teljes felújítási és korszerűsítési program ezzel nem ért véget – hívta fel a figyelmet a helyettes államtitkár -, hiszen a korszerű energiaellátás a MÁV hálózatán nélkülözhetetlen tényező, illetve a MÁV-nak is meg kell felelnie az uniós energiahatékonysági előírásoknak. Kikina Artúr emlékeztetett arra is, hogy energiahatékonyság szempontjából az egyik legjobb módszer olyan villamosmozdonyok alkalmazása, amelyek fékezésnél vissza tudják táplálni a hálózatba az áramot, ehhez viszont az alrendszereket fejleszteni kell. A kormány döntése értelmében a közeljövőben újabb jelentős források állnak majd rendelkezésre a vasúthálózat fejlesztésére, ennek köszönhetően az utazóközönség új szerelvényekkel fog találkozni, a teherszállítás szempontjából pedig új, korszerűbb mozdonyok jelennek meg a magyar vasút hálózatán – mondta. Hozzátette, hogy a vasúthálózat fejlesztése nem egy-két év, a projektötlet megszületésétől a megvalósításig mintegy 10 év telik el.

A hat alállomást érintő, Váccal záruló fejlesztési projekt nettó beruházási költsége 12 milliárd forint volt, a vácié mintegy 2 milliárd forintot tett ki. Horváth László Balázs, a váci transzformátorállomást kivitelező R-Kord Építőipari Kft. erősáramú üzletágvezetője a munkálatokat bemutatva egyebek mellett arról beszélt, hogy a zömében 1978-as gyártású villamoskészülékek a folyamatos felújítás és kisebb volumenű cserék ellenére is az élettartamuk végére értek. Megbízhatóságuk jelentősen csökkent, műszaki paramétereik már nem feleltek meg a korszerű védelmek és a megnövekedett energiaigény követelményeinek, illetve az új mozdonyok és motorvonatok rendszerbe állításával, az ütemes menetrend bevezetésével megnőtt a felsővezetéken átviendő energia nagysága. A munkálatok a tervezést és a bontási munkákat követően 2021 tavaszán kezdődtek meg, a hat felújított alállomáson már egy nagyobb teljesítményigényeket kiszolgálni tudó, korszerű, kezelőszemélyzet nélküli alállomás jött létre – tette hozzá.

Ajánlott tartalom

Atomenergia nélkül nem érjük el a párizsi klímacélokat

Az Energia21 Kezdeményezés harmadik alkalommal ülésezett, ezúttal az atomenergia ügye került az ismert közéleti, tudományos és gazdasági szakemberek tárgyalásának középpontjába. Palkovics László professzor, az E21 kezdeményezője felvezető gondolataiban azt hangsúlyozta, hogy az atomenergia továbbra is a zöld jövő záloga - tájékoztatta a szervezet csütörtökön az MTI-t.