Napelemes ponyvát kaphatnak az elektromos autók?

Megosztott a szakma annak tekintetében, érdemes lenne-e használni napelemes ponyvát, amely tölti és egyben óvja az elektromos autót.

A napelemes tető, mint lehetőség, mindenesetre foglalkoztatja a fejlesztőket, de a széleskörű áttörés a gyakorlati megvalósításban még várat magára. Egyelőre szériagyártásban csak a Toyota forgalmaz napelemes „fedőborítót”, s teszi ezt kizárólag a Prius 4. generációjának PHEV típusához. Hozzátéve, tekintélyes felárért árulja a ponyvát, amelynek jellemzője, hogy úgymond ráadásként, az autó számára napi 4-5 km extra hatótávot biztosít.

A német Fraunhofer napelemet tartalmazó színezett üvegfedél ugyancsak ígéretes kísérleti projekt, és a sorba beleillenek a Lightyear és a Sono Sion „teóriaautók” napelemei is. Nem hagyható azonban figyelmen kívül az a felvetés, komolyan elgondolkodtató érv, mely azt taglalja a napelemek használatával szemben, hogy ha garázsban, vagy árnyékban parkoltatják az autót, akkor nyilvánvalóan nincs termelés. Ha viszont napon állítják le a járművet, olyan erőteljesen felforrósodik a kocsi belső tere, hogy a vezető kénytelen arra fordítani a létrejött energia tetemes részét, hogy az indulás megkezdése előtt az utasteret a légkondicionálóval elviselhető hőmérsékletre hűtse. Ez a nehézség inspirálja, viszi abba az irányba a konstruktőröket, hogy mégis a napelemes ponyva legyen a hosszú távú megoldás. A Gazelle Tech francia autóipari start-up mindenekelőtt könnyű karosszériaelemek kialakításával és előállításával foglalkozik, de a közelmúltban bemutatta védőponyva prototípusát, amelynél a villany kisautóra motorok húzzák rá és veszik le a borítást. Szerves félvezető polimerek képezik az alapját a védőeszköznek. Ez eredményezi a fedőborító Armor Asca organikus napelem film létrejöttét. Ennek a módszernek a lényege, hogy a fóliára egy minimális festékréteget visznek fel. Milyen gyakorlati, praktikus paraméterekkel bír ez a mobil tetőzet?

A gyártó tájékoztatása alapján, sérülés nélkül mintegy 50 ezer összehajtást kibír a hajlékony napelem. A mindennapi naphőgyűjtő tömegének legalább 1/30-a a napelemes fólia súlya. Előnye, miután csekély helyen elfér, ideálisan tárolható a kocsiban és az autó tetején percek alatt elhelyezhető. Elfedi a gépjármű tetőablakát és a többi üvegfelületet, ezáltal mérsékli az utastér felhevülését. Kétségtelen, hogy a motoros megoldás meglehetősen bonyolult művelet a ponyva mozgatására, de a napi 8-10 órás munkaidő során a napfényben leállított kocsi kézzel, könnyedén beburkolható, a napelemes árnyékoló fedőborító kedvező hatást eredményezhet. Tudniillik, ha az elektromos autó akkujába a munkahely és az otthon közötti távolság megtételéhez elegendő energiát a napelem visszatölti, akkor ez máris növeli az autó gazdaságos működési mutatóit.

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.