E-community néven közösséget alakítottak azok a társaságok, amelyek szerepet kívánnak vállalni az elektromos járművek közúti elterjesztésében, az erről szóló megállapodást kedden írták alá Budapesten.
Az e-community -, amelynek rendes tagja az Elmű-Émász csoport, az ABB és az elektronikai tevékenységgel foglalkozó Észak Budai Zrt., és támogatói között van például az Ernst and Young – platformként működik. A stratégiai partnerek között szerepel a Citroen, a Mitsubishi és a Peugeot, vendégtag pedig többek között a Fővárosi Vízművek, a The Boston Consulting, a PriceWaterhouseCoopers és a City Taxi. “Együtt sokkal többet tudunk elérni, mint egymagában az Elmű-Émász”, amely az e-community koordinátora – mondta Marie-Theres Thiell, az Elmű-Émász csoport igazgatóságának elnöke az aláírás alkalmából tartott sajtótájékoztatón. Elmondta, hogy a rendes tagok elektromos járműveket használnak, a támogató tagok a közös munka finanszírozásában segítenek, a vendégtagok pedig szellemi munkával, ötletekkel, javaslatokkal segítik az e-mobilitás elterjesztését.
Az elnökasszony hozzáfűzte: Európában 2020-re várhatóan mintegy tízmillió elektromos jármű lesz és a számuk Magyarországon is eléri majd a 25 ezret. Középtávon pedig 20-30 darabbal számolnak, míg jelenleg 5-10 ilyen gépkocsi lehet Budapesten. Az Elmű flottájában két elektromos autó van és az ABB is rendelkezik már elektromos járművel. Ezek a járművek még drágák. Tavaly még egy “normál” autó háromszorosát kellett érte fizetni, de már látszik a változás. Marie-Theres Thiell emlékeztetett arra, hogy az Audi és a Mercedes ígéretet tett arra, hogy a jövő év közepére elektromos járművet fog gyártani. Az Elmű még az év végéig a meglévő egy budapesti töltőoszlop mellett 4-5 további elhelyezését tervezi Budapesten. Ugyanakkor az év végéig meghosszabbították azt az akciót, amelynek során a meglévő töltőoszlopnál ingyen “tankolhatnak” az elektromos autósok. Gödöllőn egy ideiglenes töltőoszlopot helyeztek el az európai uniós elnökség idejére és két elektromos gépjárművet is biztosítottak hozzá a rendezvények számára.
Marie-Theres Thiell szólt arról, hogy megkezdték a tárgyalásokat a “politikával” a támogatásért. Közlése szerint a német kormány ingyenes biztosítással támogatja az elektromos mobilitást, ha a második gépjármű elektromos, valamint ingyenes parkolóhelyekkel és a buszsáv használatának engedélyezésével ösztönzik az elektromos gépjárművek elterjedését. Az ABB ügyvezető igazgatója, Rikard Jonsson, hangsúlyozta, hogy az elektromos járművek elterjesztését a megújuló energiára kell építeni. A rendes tagként szereplő elektronikai cég, az Észak-Budai Zrt. vezérigazgatója, Lengyel Attila arról számolt be, hogy tervezik elektromos járművek beszerzését. Dékány László, a SAG Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, mint az e-community támogató tagja elmondta, hogy cége az Elmű-Émász csoport legnagyobb villamos hálózat szerelő cége. Legalább 50 elektromos szerelő járműre lenne szükségük, de ilyet még nem gyártanak. A szintén támogató tag és elektronikai cég, GA Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója az e-mobilitásban rejlő üzleti lehetőségekre hívta fel a figyelmet.