A kormány a Jedlik Ányos terv keretében támogatja az elektromos hajtású közlekedést és az ezt kiszolgáló magyar termékek exportképessé tételét – mondta Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára hétfőn sajtótájékoztatón Budapesten.
A tájékoztatón mutatta be a Evopro Holding Zrt. az általa gyártott, első kompozit szerkezetű elektromos autóbuszt.
Mészáros Csaba, a cégcsoport elnök tulajdonosa kifejtette, az első – prototípus – busz megkapta a forgalomba helyezési engedélyt, és elindult az első, 25 darabos széria gyártása is.
A busz áráról nem nyilatkozott az elnök tulajdonos, csak összehasonlításként említette azt, hogy egy ilyen busz a világpiacon 400-500 ezer euróba kerül.
Arra a kérdésre, hogy hol látná szívesen az elektromos buszokat, az államtitkár azt válaszolta, hogy például a bemutató helyszínén, a Budai Várban is. A vásárlás és működtetés azonban az önkormányzat dolga – tette hozzá, megjegyezve, hogy egy ilyen termék referenciáit Magyarországon kellene megteremteni.
Glattfelder Béla kiemelte, hogy a bemutatott, 64 személy szállítására képes, akkumulátorral működő elektromos busz 100 kilométeren 60 kilowattóra energiát fogyaszt, ami megegyezik egy Opel Astra fogyasztásával.
Az államtitkár kifejtette, ma 110 dollár egy hordó olaj, de a szakértők 10 év múlva ennek a dupláját valószínűsítik. Villanyáram pedig másból is előállítható, például atomból is – utalt a paksi bővítésre.
A buszt 1 millió euróból, 400 ezer euró uniós támogatással fejlesztette ki az Evopro. Könnyű, kompozit anyagból készül: a karosszéria 2 tonnával könnyebb a hagyományoshoz képest. A kompozit anyag ráadásul nem korrodál, így 30 év garanciát adnak a karosszériára.
A busz modulokból épül fel, hajtása pedig a tiszta elektromostól a dízel-, illetve gázhajtású motorral kiegészítve, a külső elektromos hajtású trolibuszig terjed.