Exkluzív interjút készíthettünk a Torino melletti Baloccóban, a Fiat szigorúan őrzött tesztközpontjában azzal az emberrel, akire a cég tulajdonosai lényegében a márka jövőjét bízták: Antonio Massacessi az 500-as családért felel, amely lényegében az olasz márka jövőjét adja.
Megkérdeztük tőle, hogy miért nem gyártanak elektromos autót, tényleg el akarták-e taposni a konkurensek a Fiat márkát, lehet-e két modellel sikerre vinni a céget, lesz-e a jövőben Multipla és Giardineria? Ja és azt is, hogy autógyártó létükre mi közük a vonatokhoz?
– Az Egyesült Államokban, Kalifornia államban, kisebb technikai problémák kíséretében, de alapvetően sikeresen mutatkozott be az első gyári, elektromos hajtású Fiat, az 500 electric. Létezik egy kiforrott, városi áruszállításra kiváló, elektromos Fiorinójuk is. Mégsem tervezik belátható időn belül elektromos autók árusítását, miközben a Fiat szívesen hirdeti magát a környezetvédelem élharcosaként az autóiparban. Mi ennek az oka?
– A Fiat nem hirdeti magát a környezetvédelem élharcosaként, hanem inkább rengeteget tesz annak érdekében, hogy az autók valóban egyre kevésbé terheljék a környezetet. Twin-air motorcsaládunk például nagyszerű alternatíva azoknak, akik szeretnének környezettudatosan autózni. Egy család számára is megfelelő méretű autóban – mint például az 500L – ilyen alacsony károsanyag-kibocsátást rajtunk kívül talán senki nem kínál a piacon. Viszont meggyőződésem, hogy csak olyan autókat szabad gyártani, amelyek találkoznak a vásárlók igényeivel és lehetőségeivel. Hiába készít valaki bármilyen környezettudatos autót, ha azt a vásárlók nem veszik meg. Akkor valójában nem tett semmit.
Jelenleg a piaci, gazdasági szabályozók egyszerűen nem teszik lehetővé, hogy elektromos autókat gazdaságosan lehessen gyártani és értékesíteni. Ez a helyzet. Van, aki ezt nem akarja tudomásul venni, de ettől még tény: a jelenleg nagyobb szériában készülő elektromos modellek piaci értelemben egyelőre mind megbuktak. Az egy más kérdés, hogy egyes országok és gyártók óriási támogatásokkal, mesterségesen mégis életben tartanak egy mesterséges villanyautós piacot, de ez egyelőre nem valódi piac. A A Fiat természetesen készen áll megfelelő technológiákkal egy jövőbeli elektromos autós korszakra is, de meggyőződésünk, hogy erre a piacra csak akkor érdemes és szabad belépni, ha ez valódi piac lesz. Az amerikai elektromos 500-asunk egy speciális eset. Valóban, abban a kaliforniai közegben, ahol megfelelővé tették a gazdasági környezetet a villanyautózásra, megmutattuk, hogy jelen tudunk lenni egy igazán meggyőző és szimpatikus autóval.
– Panda és Fiat 500. Az olasz márka kapcsán az utóbbi években szinte csak e két típusnevet lehetett hallani. Az embernek lassan az az érzése, hogy kezdenek erősebb branddé válni, mint maga a Fiat. Lehet, hogy egy idő után el is hagyják e típusnevek elöl a cég nevét?
– Megnyugtathatok mindenkit, hogy a Fiat nem fog eltűnni, sőt, éppen ellenkezőleg: a Panda és az 500 az a két erős pillér, amire modellstratégiánkat építjük: számos változat és modell jelenik meg már ma és a jövőben is e két név alatt. Tökéletesen le fogjuk fedni velük a vásárlói igényeket. Természetesen a Fiat kínálatát jól és harmonikusan fogják kiegészíteni a Chryslerek és Jeepek is, amelyekkel együtt talán nem lesz olyan szegmens és vásárlói igény, amelyre ne tudna kitűnő modelleket kínálni cégcsoportunk. Nem látok problémát abban, ha egy gyártónak van két nagyon erős és sikeres modellbrandje. A baj az lenne, ha egy se lenne.
– Azért sokak szerint érdemes lett volna a sármos és trendi 500-ast névben is megkülönböztetni az inkább bájos és praktikus 500L-től. Sokan arra számítottak, hogy ehhez feltámasztják majd a Fiat múltjából jól ismert Multipla vagy Giardineria elnevezéseket.
A teljes cikk itt olvasható.