A szupermarket is létezhet műanyag nélkül

Vancouverben megnyílt a jövő ideális élelmiszeráruháza. Csomagolóanyagok nélkül árusítanak és csakis olyan beszállítókkal dolgoznak, melyek megfelelnek egy rakás elvárásnak.

Ez lesz az új divat: a hulladékmentes élelmiszerkereskedelem. Kormányok, városvezetések, szállodák, éttermek, szupermarketek igyekeznek csökkenteni a környezetbe jutó plasztikszemét mennyiségét. Nejlonszatyoradó. Árengedmény, ha saját élelmiszerhordó műanyag dobozod vagy italos flakonod hozod (ezt ajánlja a Starbucks). Van már sok megoldás, de mennyire elérhetetlen a plasztikmentes élet? A vásárlók terelgetése e cél felé már nem elég. Túl sok plasztikszemét halmozódott fel már az ökoszisztémákban. Radikálisabb megoldás kell. Ilyen megoldás a műanyag-csomagolások használatával felhagyó kereskedelem. Valószínűleg egy kezünkön meg lehet számolni, hogy hány műanyagmentes élelmiszeráruház működik a világban. De tény, hogy sorra nyitnak az újak, melyek zászlajukra tűzik a zero waste, vagyis a hulladékmentes üzlet- és életvitelt, ami a körforgásos gazdaság alapkoncepciója. Ahogy nemrég írtuk, Hollandiában megnyílt az Ekoplaza műanyagot teljesen nélkülöző áruháza, melyet az első ilyen boltként hirdetnek. Közel 700 terméket árusít. Igaz, ez egy pop up bolt, vagyis ideiglenes. És bár elsőként népszerűsítik, nem ez az első ilyen élelmiszerbolt.

Berlinben az Unverpackt kínál -nevéhez híven- csomagolatlan élelmiszerek, méghozzá 600-féle árucikket. (Az is az elsőnek nevezi magát ebben a kategóriában.) Denver mellett a Zero Market, Angliában az Earth Food Love teszi lehetővé a vásárlók számára a csomagolás nélküli beszerzést. A kanadai Vancouverben nyílt meg nemrég a Nada, melynek alapítója Brianne Miller, aki szakmáját tekintve tengerbiológus. Ebbéli minőségében pedig első kézből tapasztalhatta, hogy a tengerek mennyire tele vannak a műanyaghulladékunkkal. Miller látta, hogy az elsődleges hulladékforrás az élelmiszeripar, illetve az élelmiszerkereskedelem. Az óceánokban hömpölygő műanyag javarészt italos palack, szatyor és ételcsomagolás. A probléma forrásánál, az élemiszerkereskedelemben kezdett hát vállalkozni. A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

AM: nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat

Nemzetstratégiai kérdés a hazai vetőmagágazat. A hazai agrártermelés hosszú távú fenntarthatóságához alapjaiban járulnak hozzá a hazai, kiváló minőségű vetőmagok és szaporítóanyagok - mondta Farkas Sándor, az Agrárminisztérium (AM) parlamenti államtitkára csütörtökön Szarvason, az I. Országos Vetőmag-gazdálkodási Konferencia megnyitóján a tárca közleménye szerint.