Digitális tananyaggal csökkenti ökológiai lábnyomát a BGF

Platformfüggetlen digitális tananyagot fejlesztett ki a Budapesti Gazdasági Főiskola „Green IT”, azaz „Zöld Informatika” projektjének keretén belül 15, elsősorban gazdaságinformatikus alap- és felsőoktatási szakképzéséhez.

A multimédiás tanulófelületek kialakításával jelentős mértékben csökken a BGF papírfelhasználása, és megszűnhet a tankönyvcipelés is: a tananyagot a hallgatók saját informatikai, mobilkommunikációs eszközeiken – okostelefonjaikon, táblagépeiken – bárhová magukkal vihetik.

Mintegy 84 millió forintos TÁMOP támogatásból 15, elsősorban a gazdaságinformatikus alapképzési és felsőoktatási szakképzési szakokhoz kapcsolódó digitális tananyagot dolgozott ki a Budapesti Gazdasági Főiskola. A fejlesztés eredményeként a képzéseken részt vevő hallgatók elektronikusan kapják a tan- és segédanyagokat, illetve elektronikus úton írhatják meg vizsgáikat is.

A BGF által fejlesztett platformfüggetlen tananyag lehetővé teszi, hogy minden hallgató a saját eszközén – okostelefonján, táblagépén – keresztül kapcsolódhasson a rendszerhez, és vegyen részt az órán. Az oktatott anyagot kiegészítő multimédiás file-okat – videófelvételeket, ábrákat, grafikonokat, animációkat, fotókat, filmfelvételeket – pedig az előadás alatt azonnal meg is nyithatják a hallgatók. A rendszer másik előnye, hogy nagyban segíti az órán kívüli tanulást, mivel a hallgatók utazás, vagy bármilyen más elfoglaltság mellett is kapcsolódni tudnak a tananyaghoz, és így helytől függetlenül készülhetnek.

A Zöld Informatika használatával félévenként és tantárgyanként már csak a vizsgáztatást számolva is 3000-4000 A/4-es lappal kevesebbet használ fel a Főiskola, nem beszélve arról, hogy ezeken a képzéseken nyomtatott tankönyvekre sincs szükség és a jegyzeteket is elektronikusan kapják a hallgatók. Mindez nagymértékben csökkenti a BGF ökológiai lábnyomát.

„A rendszer használata oktatás-módszertani előnyökkel is jár az oktatók számára, mivel szeptembertől lehetővé válik számukra, hogy óraközi visszajelzéseket kérjenek a hallgatóktól, azaz, az adott órán előadott új tananyaggal kapcsolatban tehetnek fel kérdéseket, adhatnak feladatot, melyre a hallgatók anonim módon válaszolnak. Ezzel közvetlen visszajelzést kapnak arról, hogy tanítványaik elsajátították-e az adott témát, az óra pedig a hallgatók aktuális tudásának megfelelően folytatódhat” – emelte ki dr. Gubán Ákos, a BGF Gazdaságinformatika Intézeti Tanszékének, valamint a Zöld Informatika projektnek a vezetője, aki hozzátette: „Természetesen ugyanezzel a módszerrel, névvel ellátott zárthelyi dolgozatokat is lehet íratni – papír felhasználása nélkül”.

Ajánlott tartalom

Kiemelten kell foglalkozni a fenntarthatóság kérdésével

Fontos kiemelten foglalkozni a fenntarthatóság kérdésével, a fenntarthatóságra neveléssel, és elismerni azoknak a munkáját, akik sokat foglalkoznak azzal, hogy az életterünk még sokáig az otthonunk is maradhasson - hangsúlyozta Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium (BM) köznevelési helyettes államtitkára hétfőn a 2024. évi Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahét nyitórendezvényén, a Parlamentben.