Elég zöld-e a benzinünk?

A hazai bioetanol-termelők érdekképviselete szerint a Mol nem kever annyi biodízelt és bioetanolt az általa forgalmazott üzemanyagba, amennyit kötelező lenne. A társaság állítja: az előírásoknak megfelelően jár el. 2014. január 1-jétől megnőtt a bekeverési kötelezettség a benzinnél és a gázolajnál is.

2013. január 1-ig a benzinben 3,1, a dízelben 4,4 energia-százalék bioösszetevőnek kellett lennie. Ez a 2010 előtti, térfogat-alapú bekeveréssel mindkét üzemanyagnál nagyjából 4,9 százalékot ad. 2014. január 1-jétől megnőtt a bekeverési kötelezettség mindkét üzemanyagnál: a 4,9 százalékot már energia-százalékban kell teljesíteni. Ez a benzinnél körülbelül 7 térfogat-százalékot tesz ki, ami azért fontos, mert az ilyen benzint – E7 szabvány nem lévén – E10-ként kellene forgalmazni. A Mol ilyet nem kínál, ami a szakember szerint már önmagában is az előírás be nem tartását bizonyítja. További bizonyíték lehet, hogy az 5 térfogat-százalékosnál nagyobb bioösszetevő arányról a töltőállomásokon feliratban tájékoztatni kell a vásárlókat, de ilyen tájékoztatás sincs. Végül Héjj Demeter szerint abból is kikövetkeztethető a törvénysértés, hogy a NAV honlapján közzétett üzemanyag-forgalmi, illetve az NFM által az NCST teljesítéséről Brüsszelnek küldött összefoglaló biodízel- és bioetanol-felhasználási számainak összevetéséből nem jön ki a rendeletben foglalt zöldkomponens arány.

Az előbbi két forrást összevetve, míg 2011-ben a benzinben 3,6 energia-százaléknyi bioetanol volt –, az előírtnál több –, addig 2012-ben csak 2,8 százalék. 2013-as adat még nincs, de a szövetség nem is tapasztalt olyan bioetanol-keresletet a piacon, ami a bekeverés növekedését mutatná. A szakember azt is nehezményezi, hogy a Mol még a bekevert mennyiséget is importálta.

Bár a vonatkozó zöldüzemanyag-rendelet úgy is értelmezhető, hogy a kétfajta zöld összetevő bekeverését átlagolva kell érteni, ha a Mol egyik üzemanyag esetében sem tett eleget az előírásoknak, akkor nyilván összességében sem. Márpedig a dízelben 2011-ben csak 4,3 energia-százaléknyi biodízel volt, 2012-ben pedig 4,0 energia-százalék.

A Molnál hangsúlyozták lapunknak, hogy maximálisan megfelelnek a bioüzemanyagok bekeverésére vonatkozó előírásoknak, a szükséges biokomponens mennyiséget eddig is és a jövőben is belekeverik az üzemanyagba. A fenntartható fejlődést szem előtt tartva sütőolaj gyűjtő programot is indítottak. A használt olajból készített bioüzemanyagot a dízelbe a keverik. E10-est nem kötelező árulni, ez közvetve sem következne a rendelkezésekből.

forrás: vg.hu

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.