Maximális sebessége 25 kilométer/óra, nem szennyezi a környezetet, magyar gyártmány és ráadásul katonás kezek készítik.
Heindl Roland főtörzsőrmester, az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred, második légvédelmi rakétaosztály, harmadik ütegének rajparancsnoka civilben ugyanis alkalmazott fizikus, és saját tervek alapján egyedi; akkumulátorral működő gyerekmotorokat gyárt, írja a honvedelem.hu.
Ha épp nem Mistral-ütegnél van szolgálatban, akkor Heindl Roland főtörzsőrmester általában saját tervezésű, elektromos kismotorok gyártásával foglalkozik. Szó szerint kis motorok kerülnek ki alkalmi műhelyéből, hiszen 5-8 éves gyerekeket szeretne megajándékozni a motorozás élményével – ha már neki mindez kiskorában nem adatott meg.
„Gyerekkoromban nagyon szerettem volna motorozni, de nyolc évesen apukám Jawa-motorját még nem bírtam el. Felnőttként mindenképpen meg akartam adni ezt a lehetőséget a gyerekeimnek, ráadásul nagyon érdekel az elektromos járműgyártás. Lányom, Lili, két és fél évesen kapta meg az első elektromos rollerját…” – eleveníti fel a kezdeteket a főtörzsőrmester.
A motorgyártó ezermester híradástechnikai szakközépiskolában végzett és 1998-ban vonult be a Magyar Honvédségbe. Katonaként parancsnokai mindig is maximálisan támogatták felsőfokú tanulmányait – így végezhette el az ELTE-n az alkalmazott fizikus szakot; sőt, még pedagógusi diplomával is büszkélkedhet. Közben pedig lassan összeállt az első; akkor még teljesen úttörő, első elektromos kismotor terve.
„Négy évvel ezelőtt készítettem el az első motoromat. Kezdetben gyerek méretű benzines motort próbáltam átalakítani, de ez nem működött, így teljesen újat kellett építeni. Az első motorom elkészülte után nem sokkal Kínában elkezdtek elektromos kismotort gyártani, de meglehetősen rossz paraméterekkel – például könnyen felborultak. De Magyarországon én voltam az első, aki ilyen motort készít. Persze azóta, már egy neves európai cég is gyárt ilyet, igaz, nagyon drágán” – mondja Heindl Roland főtörzsőrmester.
Kétségtelen, hogy a világ a közlekedésben egyre inkább az elektromos meghajtás irányába mozdul el. Olyannyira, hogy Ausztriában már rendszeresen szerveznek elektromos meghajtású kismotor versenyt gyerekeknek. Itthon – ha minden jól megy – a győri főtörzsőrmester szervezi majd az elsőt. De a távlati terve nem a versenyeztetés, és még csak nem is a tömeges motorgyártás…
„Ezekkel a motorokkal 5-8 éves gyerekeket szeretnék majd a közlekedés szabályaira oktatni, kilencven százalékban gyakorlati módszerrel, rutinpályán. Az elektromos kismotorral történő KRESZ-oktatás szabadalmának levédetése egyébként már folyamatban van” – fogalmaz a rajparancsok, akinek egyáltalában nem áll szándékában a motoros oktatás miatt elhagyni a katonai pályát. Mint mondta: amit a honvédségnél megtanult – például a katonai mérnököktől – azt a tudást az elektromos kismotorok gyártásánál tudja kamatoztatni. Fordított tapasztalatcserére még nem volt példa, bár ötletek azért vannak.
Érthető módon a laktanyában senki sem közlekedik ilyen gyerekmotorral, de már jeleztem a parancsnokomnak, hogy szívesen készítenék mondjuk elektromos UAZ-t, ha esetleg ilyen igény merülne fel… ” – vázolja fel egyik ötletét Heindl Roland főtörzsőrmester.
A kismotorokkal körülbelül tizenöt kilométert lehet megtenni, utána vagy tölteni kell az akkumulátort, vagy kicserélni. Könnyen irányíthatóak, a szerkezet nem forrósodik és ráadásul nem is hangos, tehát az önfeledten motorozó gyerek is hallja az őt követő szülő intelmeit.
Fotó: a szerző felvételei, illetve Heindl Roland főtörzsőrmester