Hamarosan: többfokozatú váltók a villanyautókban

Mint tudjuk, a mai sorozatgyártású elektromos autók automata váltóiban mindössze egy előre irányuló fokozat van, ellentétben a normál hajtással rendelkező járművekkel, ahol fokozatmentes vagy akár kilencgangos megoldásokat is találunk.

Sokakban felmerült már a kérdés, hogy – ahogyan például egy benzines autó esetében is – nem lenne-e takarékosabb több fokozatot használni a villanyos járművek esetében is. Ezek közé tartozik például a Bosch is, és válasszal is szolgál a kérdésre. A vállalat biztos benne, hogy előbb-utóbb bemutatkoznak a többsebességes elektromos autók is, hiszen a gyártóknak – amellett, hogy hagyományos üzemanyaggal hajtott autóik hatékonyságának növeléséért folyamatosan küzdenek – lassan el kell gondolkodniuk, hogy a akkutelepek növelése mellett mivel tudnának nagyobb hatótávot elérni villanyos négykerekűiknek.

A német óriásvállalat, a Bosch szerint pedig egyértelmű a válasz: a több sebességi fokozatot felvonultató automataváltókkal. A cég szakemberei szerint a hibridekben nagyon fontos szerepe van az automata váltóknak, hiszen ezek hangolják össze az elektromotor(ok) és a robbanómotorok munkáját – ez eddig egyértelmű. Véleményük szerint azonban a többgangos megoldások a teljesen elektromos hajtással bíró járművek hatékonyságát is képesek lennének növelni, hiszen a több optimalizált áttétel segítségével jobban kihasználhatnák az erőforrások tartalékait az egy fokozattal rendelkező társaikhoz képest.

Ez sem bonyolult, hiszen az elektromotorok fogyasztása a belsőégésű erőforrásokhoz hasonlóan többé-kevésbé a fordulattal arányos, így pedig az egyetlen előremeneteli fokozat annyira hatékony működést szavatol az elektromos autóknak, mintha egy hasonló váltójú benzinest képzelnénk el. A fogyasztás nagyobb tempónál a többszöröse is lehet. A cég számításai szerint egyébként az elektromos autók iránti kereslet növekedése 2020-ra évi 2,5 millió eladott példányban fog megtestesülni, míg a konnektorról tölthető hibridekből 3 milliós eladásokra számítanak évente, mire elérjük az évtized végét.

Ugyanebben a tanulmányban a normál hibridek helyzetét is vizsgálták, és eredményeik szerint az előbb említett időpontig évi 6,5 millió fog elkelni az elektromotorral támogatott járművekből, míg a normál hajtáslánccal rendelkező járművek eladásai nem nőnek tovább a 100 milliós határnál. Ezek a számok persze továbbra sem eget rengetőek, azonban a jelenlegi megoszláshoz képest így is hatalmas változásokat vetítenek előre. A Bosch egyébként az automataváltók térhódításában is bízik, legyen szó bármilyen hajtásról, így pedig műszaki megoldásaival is ezt az irányt kívánja kiszolgálni.

forrás: mno.hu

Ajánlott tartalom

NGM: magyar-kínai kerekasztal az elektromos járműipar magyarországi versenyképességének növelése érdekében

A magyar EU-elnökség versenyképességi prioritásaival összhangban november 26-án Budapesten kerül megrendezésre a második, új energia meghajtású járművek tematikájú (NEV) magyar-kínai kerekasztal esemény - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.