Becslések szerint közel másfélszeresére nőtt tavaly a madarakkal ütköző repülők száma az Egyesült Államokban.

Jelentősen nőtt a madarakkal ütköző repülők száma Amerikában

Becslések szerint közel másfélszeresére nőtt tavaly a madarakkal ütköző repülők száma az Egyesült Államokban.

A legfrissebb, 2009 első hét hónapjára vonatkozó adatok alapján valószínűsíthető, hogy az ütközések száma 2009-ben meghaladta a 10 ezret, ami mintegy 40 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Eddig 2007-ben regisztrálták a legtöbb madarak okozta balesetet, akkor 7507-re rúgott az esetek száma.
Az eddig közölt adatokból kiderült, hogy 2009 első hét hónapjában 4671 ütközés történt, ami 22 százalékos növekedés 2008 hasonló időszakához képest.
Szakértők szerint a jelenség hátterében egyrészt a repülőterek és légitársaságok növekvő bejelentési hajlandósága, másrészt több nagy testű madárfaj populációjának növekedése áll. “A madarak és a repülőgépek vetélkednek a légtérért, amely egyre zsúfoltabb” – fogalmaz az egyik szakember.

A repülők madarakkal való ütközése egy évvel ezelőtt került a figyelem középpontjába, miután egy 155 utast szállító amerikai repülőgép lúdrajjal ütközött, majd kényszerleszállást hajtott végre a Hudson folyón. Áldozat nem volt, más balesetekben azonban legalább nyolcan vesztették életüket és hatan megsebesültek az eddigi adatok alapján.
A július 31-el záruló időszakban legalább 57 komoly kárt okozó balesetet regisztráltak, amelyből három esetben teljesen tönkrement a madarakkal ütköző repülőgép vagy helikopter.

Az is aggodalomra ad okot, hogy a súlyosabb balesetek száma gyorsabban nő, mint a kisebbeké. Tavaly januárban például nyolc ember meghalt és egy súlyosan megsebesült, mert egy helikopter tengeri olajfúró toronynak csapódott, miután összeütközött egy rőtfarkú ölyvvel. A súlyosabb balesetek körében 2009 első hét hónapjában 36 százalékos növekedést regisztráltak az előző évihez képest

Tavaly egyre több jelentés látott napvilágot a témában, annak ellenére, hogy a washingtoni kormány aggályai szerint a részletek nyilvánosságra kerülése eltántoríthatja a légitársaságokat és repülőtereket a további ütközések bejelentésétől, hiszen ez üzleti veszteséget jelent számukra. A bejelentés egyelőre önkéntes, bár napirenden van kötelezővé tétele.
Egyes repülőterek úgy próbálnak védekezni a balesetek ellen, hogy csökkentik azt a zöldterületet, amely repülőket veszélyeztető madarakat vonzhat. Arra is van példa, hogy ragadozó madarakat telepítenek a repülőtérre, hogy elűzzék a kisebb madarak csoportjait.

Ajánlott tartalom

Kék bolygó – A talajmegújító gazdálkodással egészségesebb élelmiszerhez juthat a fogyasztó

A talajmegújító mezőgazdaság, a no-till technológia alkalmazása nem csak a talajeróziót csökkenti és a talaj vízmegőrző képességét javítja, hanem a fogyasztók is egészségesebb élelmiszerekhez juthatnak általa - hangzott el Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának hétfőn közzétett legújabb, a legnépszerűbb videómegosztó portálon is elérhető adásában.