Megduplázza e-autó töltőpontjai számát az ELMŰ

A kezdeti lelkesedést, majd megtorpanást követően új lendületet kaphat az elektromos autók magyarországi elterjedése. Három évvel ezelőtt több márka és több, az infrastruktúra kiépítésében, üzemeltetésében érdekelt cégcsoport is nagy reményeket fűzött a tisztán elektromos árammal hajtott járművekhez és használatukhoz.

A 2013-as év az elektromos autózás tekintetében sokkal hír-, információ- és eseményszegényebb volt, mint az azt megelőzőek. A világ eddig legnagyobb darabszámban értékesített villanyautójának, a Nissan LEAF-nek év közepi hazai bevezetése jelentett ezen a téren előrelépést. Az új modell 8 millió forint alatti árával több cég és magánszemély érdeklődését is felkeltette, de akkora mennyiség még nem talált belőle gazdára, hogy Budapest területén “látható” legyen. A főváros utcáin és a töltőpontoknál a Nissan LEAF-ek mellett megjelentek az amerikai – kifejezetten elektromos autók gyártására specializálódott – Tesla autógyár modelljei is, köztük a luxuskategóriába tartozó Tesla S modellek is. A Budapesti Elektromos Művek székháza előtt, a Váci úton elhelyezkedő töltőpont mellett szinte naponta szemügyre vehetők ezek a futurisztikus autók, de tölthető Toyota Priusok és Opel Amperák is rendszeresen veszik igénybe az ELMŰ egyelőre ingyenes szolgáltatását.

Az elektromos autózás szélesebb körű elterjedése előtt gátat szab a “tyúk, vagy a tojás” esete, nevezetesen az, hogy amíg nincs kellő számú felhasználó, addig nem épül ki a töltést szolgáló infrastruktúra, és fordítva, amíg nem kellően sűrű és elérhető töltőpontok hálózata, addig kevés marad a felhasználó.

Az ELMŰ-ÉMÁSZ csoport az anyavállalat RWE stratégiáját Magyarországon is alkalmazva – és mint az E-Mobility Network kiötlője és egyik alapítója – elkötelezett az elektromos autózás minél szélesebb körben és gyorsabb ütemben történő elterjedése iránt, azért a 2013-as évben a meglevő budapesti töltőpontjai mellé – az Európai Unió Green eMotion programjának demonstrációs régiójaként – újabb 10 telepítéséről hozott döntést, amelyek 2014 februárjában üzembe is állnak. Az ELMŰ véleménye szerint ezzel a lépéssel jelentősen könnyebbé, tervezhetőbbé válik az elektromos autók budapesti használata, és a töltő infrastruktúra hiánya nem jelent majd gátat az új technológia terjedésének.

Kimutatásaik szerint a jelenlegi töltőpontjaikat rendszeresen igénybe veszik a forgalomban levő elektromos autók, bár a belső égésű motorral hajtott “többség” szabályokat nem mindig követő rétegének magatartása időnként megnehezíti az oszlopok használatát. Ennek ellenére az elmúlt évben forgalomba helyezett Nissan LEAF-ek, Tesla Model S-ek megsokszorozták az intelligens töltőoszlopok forgalmát, melyek lehetővé teszik a felhasznált energia pontos mérését, nyilvántartását, adott esetben számlázását. Az ELMŰ “smart” töltőberendezései annak az európai rendszernek részei, amelyeknél – a megfelelő regisztrációt követően – a töltés okostelefonos-alkalmazással indítható és állítható meg. Az applikáción keresztül arról is meggyőződhet az elektromos autós, hogy mely töltőoszlop van hozzá a legközelebb, és az éppen foglalt-e.

A teljes cikk itt olvasható.

Ajánlott tartalom

A Suzuki bemutatta első tisztán elektromos személyautóját

A Suzuki Motor Corporation Milánóban bemutatta első sorozatgyártású elektromos (BEV) modelljét, az e-Vitarát, amely stratégiai jelentőségű a vállalat számára - közölte a cég kommunikációs vezetője hétfőn az MTI-vel.