Némi plusz autópálya, 400 forint körüli üzemanyagárak, akár 16-szoros autópályadíj, dráguló parkolás és külföldi “mikuláscsomag” a szabálytalankodóknak. Ezek biztosan lesznek jövőre. Járási rendszám, évenkénti műszaki és dugódíj egyelőre nem. Összeszedtük, mire készüljünk januártól.
Rengeteg előrejelzés hangzik el ilyentájt, vad és kevésbé vad forgatókönyveket vázolnak arra, mi lesz a legfontosabb autós tétellel, az üzemanyagárakkal. Az egyik szélsőérték a dán Saxo Banké, amely 2013-ra azt várja, hogy a jelenlegi felére, vagyis 50 dollárra esik az olaj ára. Mindezt az USA saját kőolajtermelésének növekedésével indokolják. Ennél mértéktartóbb – és sajnos valószínűbb is – a Goldman Sachs befektetési bank jóslata. Ott az Európa számára fontosabb és drágább északi-tengeri olaj hordónkénti árát 110 dollárra várják jövőre, szemben a korábban számított 130 dollárral. A jelenlegi üzemanyagár-trenddel tulajdonképpen kiegyezne a legtöbb hazai autós is, még ha az árral magával nem is. Az elmúlt egy évben ugyanis az üzemanyagárak alig változtak. A benzin 3 százalékkal drágult, a gázolaj 2,5 százalékkal még olcsóbb is lett. Persze a lényeg az, hogy a keresetek növekedése ettől elmaradt, így most 6 százalékkal kevesebb benzint és 0,5 százalékkal kevesebb gázolajat lehet egy havi nettó átlagkeresetből tankolni, mint egy éve – áll a GKI Energiakutató egyik friss elemzésében.
Új utakon, jön az e-útdíj
A jövő év talán legfontosabb autós infrastrukturális eredménye lesz, hogy elkészül az M0-s déli szektorának szélesítése. Már átadták az M7-es és M6-os közötti 2×3 sávos szakaszt, nyárra kész a Deák Ferenc híd is. (Ha valaki számára nem lenne egyértelmű, hogy ilyen hidunk is van: ez a Hárosi Dunaág-híd vagy déli M0-s híd.) Kész lesz az M0-s ezen részének hiányzó szakasza is, amely az M5 felé ‘kerülést’ hivatott kiváltani. Ezzel végre a déli szektor 2×3 sáv+leállósávos gyorsforgalmi úttá válik 2013 második félévétől.
Már január második felétől megnyílik viszont az M3-as autópálya Nyíregyháza–Őr közötti 34 kilométer hosszú autópálya-szakasza. Bár ezzel voltak gondok: Ófehértónál ugyanis nem épült meg a sztráda saját, önálló mérnökségi telephelye. Márpedig telep nélkül Magyarországon nem lehet autópályát megnyitni. A helyzetet végül megoldották.
A teljes cikk itt olvasható.