A 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban a lakosság is bekapcsolható az energiahatékonyságot eredményező beruházásokba – hangsúlyozta Németh Lászlóné az MTI-nek.
A nemzeti fejlesztési miniszter az energiaágazatban várható akvizíciókról, a közösségi közlekedés átalakításának folyamatáról is beszámolt, és megerősítette, jelentős változás már nem lesz az e-útdíj rendszerben, amelyet nem terjesztenek ki.
Az uniós források közül a környezetvédelmi programban jelentős lesz a változás, az EU ugyanis lakóházak, lakóközösség számára is elérhetővé teszi a forrásokat energiatakarékossági beruházásra a közösségi építmények mellett – hangsúlyozta. Hozzátette, hogy a változással lehetővé válik a lakosság bekapcsolása az energiahatékonyságot eredményező beruházásokba.
Németh Lászlóné kifejtette, nemcsak a szén-dioxid-kvóta értékesítéséből, de uniós forrásból is folytatják a panelprogramot, emellett közösségi forrást szánnak a megújuló energiaforrásokhoz való hozzájutás támogatására, a szennyvíz- és ivóvíz projektekre, az árvíz- és belvízvédelemre.
A közlekedési operatív programban a kötöttpályás fejlesztés kiemelt helyen szerepel, ezért a pályák korszerűsítése, megújítása, a járműbeszerzés folytatódik, továbbra is forrást szánnak az elővárosi közlekedésre, köztük a pályaudvarok és a kapcsolódó infrastruktúra beruházásokra, területi forrásokból pedig a mellékutak felújítása számíthat jelentős támogatásra – sorolta.
Az állami vagyon tovább gyarapodik – mondta Németh Lászlóné és emlékeztetett arra, hogy az energiaágazatban több tárgyalást kezdtek, illetve zártak le, köztük a szőregi stratégiai gáztározó akvizícióját is. Az állami vállalatokat pedig költséghatékony, a mai kor követelményeinek megfelelő működésre sarkallták, bebizonyítva ezzel, hogy az állami is lehet jó gazda.
A miniszter értékelése szerint a közösségi közlekedés átalakításának folyamata az ütemnek megfelelően tart, ennek fontos része a MÁV és a Volán tevékenységének összehangolása. A vasútnál a MÁV-START-ba beolvadtak a személyszállításhoz kapcsolódó korábbi társaságok. Már 2012-ben láthatóvá vált a reorganizációs terv eredménye, akkor 60 milliárd forinttal csökkentették a MÁV adósságállományát a 2010. évi 300 milliárd forintról, de még 2014-ben is sok munka van hátra annak érdekében, hogy létrejöjjön egy pályavasutat működtető társaság, illetve rendezzék a vasúti közlekedéshez nem kapcsolódó ingatlanok helyzetét. A MÁV költséghatékony működése 2013-ban 5 milliárd forint megtakarítást hozott, és zajlik eközben az a folyamat, amivel az utasok számára ismét vonzóvá lehet tenni a vasúton való közlekedést, például a FLIRT-motorvonatok beszervezésével, a vasúti kocsik felújításával.
A Volánoknál is zajlik az átalakítási folyamat a hatékonyabb, költségtakarékosabb működés érdekében, a 24 társaságból 7 regionális jön létre, a cégjogi átalakulás folyamatban van, ez a működtetésben várhatóan az év végén jelenik meg – mondta Németh Lászlóné.
Az elektronikus útdíj rendszer területén jelentős változások már nem várhatók, tavasszal forgalomszámlálást végeznek, hogy pontos adatok legyenek a használókról, ezen belül a külföldi és a hazai fuvarozókról. A forgalomszámlálás következtetései alapján finomítás lehet az elektronikus útdíj rendszeren, de kiterjesztése más járművekre, illetve meglévő utakra nem várható – tette hozzá.