Obama bekeményített az üzemanyag-fogyasztási normákkal

Szigorú üzemanyag-fogyasztási, egyben első ízben károsanyag-kibocsátási normákat jelölt ki az új amerikai autókra kedden Barack Obama elnök.

A Fehér Ház előirányzata szerint a személygépkocsik – autók és teherautók – átlagos fogyasztását 35,5 mérföld/gallon (6,7 liter/100 kilométer) értékre kell leszorítani 2016-ig.

Obama közölte: a cél az ország olajfüggőségének csökkentése, az üzemanyag-takarékosság fokozása és a környezeti károk mérséklése. Az új kocsiknak 2016-ra 30 százalékkal tisztábbaknak és takarékosabbaknak kell lenniük. A programmal összesen 1,8 milliárd hordó olajat lehet megtakarítani, ez egyenértékű azzal, mintha 177 millió autót vonnának ki a forgalomból.

Az összes megtakarítás évi átlagban napi 704 500 hordónak ígérkezik. Összehasonlításul: az amerikai energiaügyi minisztérium adattára szerint az Egyesült Államok napi kőolajfogyasztása 20,68 millió hordó, és ennek 58,2 százaléka importból származik.

A 35,5 mérföld/gallonos (mpg) fogyasztási célérték szigorúbb a kongresszus által 2007-ben elfogadott előirányzatnál, amely 35 mpg elérését jelölte ki 2020-ig. Az Obama-kormány célkitűzése szerint 2016-ra az új személyautók fogyasztása nem lehet több 39 mpg-nél (6 liter/100 kilométer), a teherautóknál 30 mpg (7,8 liter/100 kilométer) lesz a megengedett érték.

Az új szabályozás várhatóan lezárja az autógyárak, valamint a járművek légszennyezési normáit önállóan szabályozó szövetségi államok közötti régi vitát. A károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások első szövetségi rögzítése az államok győzelmét jelenti, de a gyárak számára is előnyös, mert egységes normarendszerrel számolhatnak, és időt nyernek az alkalmazkodáshoz.

Az Egyesült Államokban Kaliforniában vannak életben a legszigorúbb emissziós normák; összesen 13 állam és Washington D.C. sürgette a szigorítást. Bár az államok gyorsabb szigorítást reméltek, a központi előírások bevezetésével megtakaríthatják a normák betartatását célzó felügyeleti-ellenőrző rendszer költségeit.

Minden új kocsi 2016-ra átlagosan 1300 dollárral drágul meg a takarékosabb és tisztább üzemmód miatt, de a Fehér Ház érvelése szerint a többletköltség meg fog térülni a benzinkutaknál.

Az amerikai autóipar átállása nagy ráfordításokat követel a gyáraktól; a közlekedési minisztérium tavaly úgy becsülte, hogy 47 milliárd dollárba kerülne, ha a vállalatoknak 2015-ig a 31,6 mérföld/gallon átlagfogyasztási normát kellene teljesíteniük.

Az Egyesült Államokban a kocsik fogyasztásáról szóló legutóbbi fontos szabályozást az 1970-es Tiszta levegő törvény tartalmazta: akkor tiltották be az ólomtartalmú benzin használatát.

Ajánlott tartalom

Mit kell tudni az elektromos autók alkatrészeiről?

Az akkumulátor képessége egy elektromos autóban elektromos energiát tároló keretként, azonnali áramlású villamos energiaként (DC) működik. Ha a szabályozó jelet kap, az akkumulátor egyenáramú elektromos energiát küld az inverterbe, hogy aztán a motor meghajtására használhassa. A felhasznált akkumulátor egy olyan akkumulátor, amely úgy van megszervezve, hogy egy úgynevezett lábon álló akkumulátor csomagot alakítson ki.