Egy átlagos autós évente összesen egy hétnyi időt tölt forgalmi dugókban ücsörögve.
Ezt az időszakot szeretné lerövidíteni Ozan Tonguz, a Carnegie Mellon Egyetem telekommunikációs szakértője, aki kollégáival innovatív megoldásokat keres a nagyvárosi közlekedési problémák felszámolására, írja az ipon.hu. A kutatócsoport ennek érdekében azt a fajta kommunikációt igyekezett lemásolni, amelyet a hangyák, termeszek és méhek alkalmaznak a forgalmas bolyok és kaptárok működésének akadálymentes biztosítása érdekében. Tonguz cége, a Virtual Traffic Lights (pdf) létrehozott egy olyan algoritmust, amely a forgalmas csomópontokban alkalmas lehet a forgalom hatékony irányítására. A rendszer lényege, hogy ahogy a járművek megközelítenek egy kereszteződést, egy rövid távú kommunikációs eszköz segítségével információt közölnek a csomópont felé haladó többi járművel. A program összeszámolja, hogy melyik irányból hány jármű közelít, és azok melyik úton kívánnak továbbhaladni, majd a legnépesebb csoportnak az autó rendszerén belül virtuális zöld jelzést ad, a kevesebb autót felvonultató irányoknak pedig pirosat.
Amikor a legforgalmasabb irányba haladó kocsik áthaladtak a kereszteződésen, a második legnagyobb csoport kap szabad jelzést, és így tovább. A szimulációk alapján ezzel a rendszerrel a csúcsforgalmi utazási idő a megszokott 40‒60 százalékára redukálható, valamint feleslegessé teszi a külső infrastruktúrát, és a forgalomirányítás a biológiai rendszerekhez hasonlóan egyfajta önszervező hálózat formájában valósul meg. A szakértők 2009 óta dolgoznak a projekten, és az elmúlt három évben összesen 2 millió dolláros támogatást kaptak az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelettől, illetve magáncégektől. A fejlesztőcsoport jelenleg azon dolgozik, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok irányítása is bevonható legyen a programba. A rendszer forgalmi tesztelése várhatóan a következő évben kezdődhet meg.