Ahhoz, hogy az elektromos járművekben elérhető legyen a rádióvétel a gyártóknak szűrőket és szigetelt kábeleket kell beépíteniük, máskülönben az elektromos jelek zavarják a beszéd-, és zeneátvitelt.
Most azonban, új számítási módszerek segítségével a kutatók megnyitották az utat a zavartalan hangzáshoz, ráadásul mindez alacsony járulékos költségekkel is megvalósítható. (Aiolus News) A rádióhallgatás a németek egyik kedvenc időtöltése. Minden nap több mint 60 millió ember kapcsolja be náluk a rádiót, különösen vezetés közben, a felmérések pedig kimutatták, hogy kettőből egy ember nem is hajlandó lemondani erről a szokásáról. Viszont a jövő járműjében, az elektromos autóban ez elvileg lehetetlen, mivel az elektromos interferencia zavarja a vételt. Ezért a frekvenciaváltó a felelős, ami az elektromos energiát mechanikaivá alakítja, és ily módon szabályozza a motor fordulatszámát, és forgásirányát. Ezek a konverterek gyors egymásutánban kapcsolják fel és le az áramot és a feszültséget, ez az „aprítási” folyamat pedig elektromágneses interferenciát szül. Ha pedig ez felhangosodik, már csak az elektromos hajtást halljuk, nem pedig az autórádiót.
Hogy orvosoljuk ezt a problémát, nemcsak a vezetékeket, magát a motort is szigetelni kell – azonban ez magas költségekkel jár. Szerencsére a berlini Fraunhofer intézet kutatóinak sikerült kidolgozniuk hogyan csökkenthetnék ezeket a költségeket. Dr. Eckart Hoene, a Power Electronic Systems kutatócsoportjának vezetője, és csapata egész sor olyan eszközt és módszert fejlesztett ki, melyek csökkentik az interferenciát. Ezeknek köszönhetően például a mérnökök már meg tudják állapítani hova helyezzék az egyes alkatrészeket az autón belül, hogy a minimumon tartsák az elektromágneses kölcsönhatást. „Az egyes alkatrészek elhelyezkedése és mérete döntő szerepet játszik. Legalább ilyen fontos a kábelek iránya és szigetelési vastagsága. A szimulációk segítségével a csatlakozók és a szigetelés minőségét is felmérhetjük.” – állítja Hoene. A tudósok számára különböző mérési technológiák teszik lehetővé az interferencia pontos behatárolását, és a terjedési irány megállapítását. Sőt, egy szimmetrikus tápegységet is kifejlesztettek, amely megakadályozza az interferencia-kibocsátást. Ez is a konverter része, de még csak prototípus.
Valamilyen módon minden német autógyár profitál a Fraunhofer eredményeiből, Hoene azonban ugyanúgy segítené az amerikai és japán vállalatokat is fejlesztéseivel. A teszteket és hibaelemzéseket az intézet saját laboratóriumában végzik. Az elektromágneses interferencia nem csak az elektromos és hibrid hajtású járműveknél okozhat problémát, hanem bármilyen teljesítményelektronikai eszköznél. Szerencsére Hoene és kollégáinak szaktudása megfelelő háttér ahhoz, hogy ezekben a helyzetekben is alacsony szinten tarthassák az interferenciát.