Szekszárd csatlakozott a paksi önkormányzat Protheus elnevezésű, elektromos mobilitási programjához, az erről szóló megállapodást kedden írták alá Szekszárdon.
A dokumentumot Ács Rezső (Fidesz-KDNP), Szekszárd és Süli János (Néppárt), Paks polgármestere látta el kézjegyével. A megállapodás része egy, az atomerőmű bővítésére való felkészülést szolgáló együttműködésnek, amelyről szintén kedden állapodott meg a két város vezetője.
Süli János a mobilitási projektről az eseményt megelőzően elmondta: a paksi önkormányzat 2014-ben indult programjához eddig tizennyolc térségbeli település csatlakozott. A 40-45 millió euró értékű projekthez az Európai Bizottság térségi környezetkímélő technológiákat támogató ELENA programjának és a hazai pályázati rendszer forrásaira számítanak.
Elmondta, hogy az elektromos közlekedés tervezéséhez a brüsszeli programtól egyelőre másfél millió eurós támogatást remélnek, a magyar forrásokból tíz elektromos üzemű autóbuszra pályáztak.
Az autóbuszokra a napokban írják ki a közbeszerzési pályázatot, értékük együttesen 1,2-1,4 milliárd forint lehet – tette hozzá.
Ismertetése szerint az elektromos járműveket nemcsak a közösségi közlekedésben használnák fel. Az atomerőmű bővítése 2018-ban kezdődik, 2019-ben pedig jelentős számú munkaerőre lesz szükség. A tervek szerint ekkor már a térség minden településéről elektromos autóbuszokkal szállítanák a dolgozókat Paksra – mondta. Megjegyezte: emellett olyan járműveket – például hulladékszállító gépkocsikat – is elektromos üzeművé alakítanának, amelyek jelenleg környezetszennyezőek és költségesek.
Süli János szerint az elektromos közlekedésre az atomerőmű által a “völgyidőszakban” – többnyire hajnalban – megtermelt energiát lehetne felhasználni, ami hozzájárulna Magyarország szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez is. Úgy vélte: az elektromos közlekedés ezer megawattnyi energiát tudna felhasználni Magyarországon évente.