Akkora, mint egy mosogatógép, és a hálózattól függetlenül fejleszt áramot a legújabb üzemanyagcella. Ha a földgázhálózattól is meg akar szabadulni, használja benzinnel - tanácsolja a gyártó.

Termeljen áramot a tetőn a Kockával!

Akkora, mint egy mosogatógép, és a hálózattól függetlenül fejleszt áramot a legújabb üzemanyagcella. Ha a földgázhálózattól is meg akar szabadulni, használja benzinnel – tanácsolja a gyártó.

Elsősorban lakóépületekbe és üzleti használatra, végül gépkocsikba szánja kísérleti üzemanyagcelláját a Marylandi Egyetem Energiakutató Központja ( UMERC) és a Redox Power Systems cég. A cella szünet nélkül termel áramot, a berendezés ára és a mérete egyaránt egytizede a korábbi, hasonló egységekének.

A Kockának (Cube) nevezett cellát a földgázhálózatra kell kapcsolni, elektrokémiai úton generál elektromos áramot a metánból. A készülék alig nagyobb, mint egy átlagos mosogatógép, így a fejlesztők szerint simán elfér a pincében, a padláson, a tetőn vagy az épület mellett. Motor nincs benne, mozgó alkatrész pedig jóformán egyáltalán nem, vagyis kevésbé valószínű, hogy meghibásodik, és csendesen üzemel. “Jelenleg a sérülékeny áramhálózatra támaszkodunk. A bizonytalanságokat a leginkább úgy lehet csökkenteni, ha decentralizáltabbá tesszük a hálózatot, vagyis a szükséges energiát mi magunk állítjuk elő magunknak” – mondta Warren Citrin, a Redox vezérigazgatója.

A koncepciónak némileg ellentmond, hogy az első generációs üzemanyagcella földgázzal üzemel, vagyis ha zavar áll be a gázellátásban, akkor a Cube is leáll. Ám a fejlesztők szerint propán, benzin, különféle bioüzemanyagok és a hidrogén is használható vele. Jóval kevésbé szennyez, mint a hagyományos belsőégésű motorok, szén-dioxid-kibocsátása is alacsony. Hatásfoka meglepően nagy, 80 százalék, amennyiben párhuzamosan zajlik az áram- és hőtermelés.

A cég 2014-ben tervezi piacra dobni az egység első példányait, PoweSERG 2-80 jelzéssel. A 25 kilowattos készülék egy közepes élelmiszerüzletet tud ellátni árammal. A cég 5 kW-os, de akár 80 kW-os változatban tervezi gyártani a berendezést; az előbbi elég egy átlagos lakás ellátására. A Redox autókba szerelhető változatot is tervez az egységből, amellyel harmadára csökkenhet a kocsi fogyasztása.

A Kockában tízszer tíz centiméteres, egy milliméter vastag cellák termelik az áramot. Akárcsak egy szárazelemben, az üzemanyagcellában is anódot, katódot és elektrolitet találunk, azonban a hasonlóság ennyiben ki is merül. A cella nem tárolja, hanem kémiai úton termeli az áramot. A Cube-ban a levegő oxigénionjai oxidálják az üzemanyagot, így jön létre az elektromosság.

A berendezés az UMERC igazgatója, Eric Wachsmann szabadalmaztatott eljárásain alapul. Wachsmannak és kollégáinak sikerült az ilyen típusú cellák üzemi hőmérsékletét 950 Celsius-fokról 650-re csökkentenie, az elérhető legkisebb hőmérséklet pedig 300 fok. Emiatt nincs szükség drága ötvözetekre a Cube gyártásához. A kutatócsoport kétrétegű elektrolitot kísérletezett ki, és jelentősen javított az anód tulajdonságain is, írja az origo.hu.

Ajánlott tartalom

Piacra dobhatják az éjszaka is működő napelemeket

Ausztrál kutatók olyan technológiát fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi, hogy a napelemek éjszaka is energiát termeljenek a Föld hőkisugárzását hasznosítva.