Akkora, mint egy mosogatógép, és a hálózattól függetlenül fejleszt áramot a legújabb üzemanyagcella. Ha a földgázhálózattól is meg akar szabadulni, használja benzinnel – tanácsolja a gyártó.
Elsősorban lakóépületekbe és üzleti használatra, végül gépkocsikba szánja kísérleti üzemanyagcelláját a Marylandi Egyetem Energiakutató Központja ( UMERC) és a Redox Power Systems cég. A cella szünet nélkül termel áramot, a berendezés ára és a mérete egyaránt egytizede a korábbi, hasonló egységekének.
A Kockának (Cube) nevezett cellát a földgázhálózatra kell kapcsolni, elektrokémiai úton generál elektromos áramot a metánból. A készülék alig nagyobb, mint egy átlagos mosogatógép, így a fejlesztők szerint simán elfér a pincében, a padláson, a tetőn vagy az épület mellett. Motor nincs benne, mozgó alkatrész pedig jóformán egyáltalán nem, vagyis kevésbé valószínű, hogy meghibásodik, és csendesen üzemel. “Jelenleg a sérülékeny áramhálózatra támaszkodunk. A bizonytalanságokat a leginkább úgy lehet csökkenteni, ha decentralizáltabbá tesszük a hálózatot, vagyis a szükséges energiát mi magunk állítjuk elő magunknak” – mondta Warren Citrin, a Redox vezérigazgatója.
A koncepciónak némileg ellentmond, hogy az első generációs üzemanyagcella földgázzal üzemel, vagyis ha zavar áll be a gázellátásban, akkor a Cube is leáll. Ám a fejlesztők szerint propán, benzin, különféle bioüzemanyagok és a hidrogén is használható vele. Jóval kevésbé szennyez, mint a hagyományos belsőégésű motorok, szén-dioxid-kibocsátása is alacsony. Hatásfoka meglepően nagy, 80 százalék, amennyiben párhuzamosan zajlik az áram- és hőtermelés.
A cég 2014-ben tervezi piacra dobni az egység első példányait, PoweSERG 2-80 jelzéssel. A 25 kilowattos készülék egy közepes élelmiszerüzletet tud ellátni árammal. A cég 5 kW-os, de akár 80 kW-os változatban tervezi gyártani a berendezést; az előbbi elég egy átlagos lakás ellátására. A Redox autókba szerelhető változatot is tervez az egységből, amellyel harmadára csökkenhet a kocsi fogyasztása.
A Kockában tízszer tíz centiméteres, egy milliméter vastag cellák termelik az áramot. Akárcsak egy szárazelemben, az üzemanyagcellában is anódot, katódot és elektrolitet találunk, azonban a hasonlóság ennyiben ki is merül. A cella nem tárolja, hanem kémiai úton termeli az áramot. A Cube-ban a levegő oxigénionjai oxidálják az üzemanyagot, így jön létre az elektromosság.
A berendezés az UMERC igazgatója, Eric Wachsmann szabadalmaztatott eljárásain alapul. Wachsmannak és kollégáinak sikerült az ilyen típusú cellák üzemi hőmérsékletét 950 Celsius-fokról 650-re csökkentenie, az elérhető legkisebb hőmérséklet pedig 300 fok. Emiatt nincs szükség drága ötvözetekre a Cube gyártásához. A kutatócsoport kétrétegű elektrolitot kísérletezett ki, és jelentősen javított az anód tulajdonságain is, írja az origo.hu.