Forrás: Mecsekerdő Zrt.

Újraindul az Almamellék és Sárrét között közlekedő erdei kisavasút, a Zselici csühögő

Szombattól újraindulnak a szerelvények a Baranya és Somogy vármegye határán, Almamellék és Sasrét között kanyargó, közelmúltban felújított erdei kisvasúton – közölte a “Zselici csühögőt” fenntartó Mecsekerdő Zrt. a honlapján.

Azt írták: a Zselici csühögő becenevet viselő népszerű turistalátványosság pálya- és járműrekonstrukciójára 346 millió forintos kormányzati támogatást fordítottak az elmúlt hónapokban. Az ország legrégebbi, több mint százhúsz éves kisvasútjának korszerűsítése során megújult a teljes nyomvonal, így a kitérők, a megállóhelyek, az útátjárók, illetve az átereszek és a vízelvezető rendszer, továbbá felújították a szerelvényeket és új panorámakocsit is üzembe helyeztek. A kisvasút rekonstrukcióján túl a vonal kiindulópontja, a korábban a Kaposvárt és Szigetvárt egykor összekötő, a hetvenes években felszámolt normál nyomtávú vasútvonalhoz tartozó régi almamelléki vasútállomást is renoválták. A monarchia korabeli jegyeket viselő épületben felfrissítették a vasúttörténeti bemutatóhelyet, és a környék egykori birtokosa, Báró Biedermann Rezső korát látványos makettek, körbejárható terepasztal, érintőképernyős terminálok, interaktív játékok és ismertető anyagok idézik meg. Mindezek mellett megépült egy fedett, könnyűszerkezetes kültéri váró, valamint kültéri kiállítási elemmel bővült az állomásépület környezete – sorolták a közleményben.

A beszámoló szerint a kormányzat az erdei kisvasutak turisztikai jelentőségét felismerve 20 millárd forint állami támogatást biztosított felújításukra, míg az erdők közjóléti szolgáltatásainak fejlesztéséért több mint 27 milliárd forintot biztosított a kabinet az elmúlt években. A hat kilométeres szakaszon mintegy 25 percen át kanyargó szerelvényeivel a “Zselici csühögő”, hivatalos nevén az Almamelléki Állami Erdei Vasút az ország két 600 milliméteres nyomtávú kisvasútjának egyike; a másik a Börzsönyben, Kemencén található. Története a 20. század elejére nyúlik vissza: az 1900-ban épült Kaposvár-Szigetvár vasútvonalhoz Biedermann Rezső egy évvel később építtetett keskeny nyomközű vasútvonalat. Az egykor Almamelléket, Lukafát és Sasrétet összekötő hálózat elsősorban az itt kitermelt fa nagyvasúthoz szállítására szolgált, de komoly személyforgalmat is bonyolított, például a környékbeli gyerekek ezzel közlekedtek a Sasréten létrehozott iskolába.

A Kaposvár-Szigetvár vasútvonal megszüntetésével a kisvasút is veszített jelentőségéből, gazdasági funkciója 1991-ben megszűnt, de a Sasréti Erdei Iskola miatt jelentős turistaforgalmat bonyolított. Éppen ezért különösen fontos a most lezajlott felújítás, amely a Mecsekerdő Zrt. turisztikai beruházásainak fontos eleme – olvasható az erdőgazdálkodási vállalat közleményében. A március 11-től hétvégén és ünnepnapokon 10 és 16 óra között közlekedő turistalátványosság menetrendjéről, illetve a jegyárakról a www.mecsekerdo.hu oldalon lehet tájékozódni.

Ajánlott tartalom

AM: szakmai együttműködések, új mintaprojektek segítik az erdőtüzek elleni védekezést

A vegetációtűz az egyik leggyakoribb természeti katasztrófa a világon, amely nemcsak környezeti, hanem társadalmi és gazdasági problémát is jelent - mondta Zambó Péter, az Agrárminisztérium (AM) erdőkért és földügyekért felelős államtitkára kedden, a Budapesten megrendezett Erdőtűzvédelmi konferencián a szaktárca közleménye szerint.