Zöldebbek a céges járművek, mint a magánautók

Egy luxemburgi gépkocsi lízingelő cég évek óta dolgozik azon, hogy minél több ügyfelét rábírja arra, fizessenek plusz pénzt járműveik emissziójának ellentételezésére. A céges beszerzők hajlandóbbak erre, mint a magánautósok.

Az üvegházgáz-kibocsátás ellentételezése (offset) a leggyakrabban úgy történik, hogy az erre szakosodott alapba befizetett összeget faültetésre fordítják, mely annyi karbont köt meg, amennyit a szennyező cég/személy kibocsát egy évben. A karbonsemlegesítést azonban sok esetben úgy végzik el, hogy fosszilis energiahordozók használatát kiküszöbölő projektekbe fektetik a pénzt, mint például megújuló energiás erőművekbe, írja a piacesprofit.hu.

Az Axus Luxembourg – ALD Automotive nevű lízingcég 1600 kliense összesen 9300 autóvezetőt ölel fel (több ügyfél értelemszerűen céges flotta, nagyszámú sofőrrel). 2009 óta közülük eddig 800 autóst tudtak meggyőzni arról, célszerű gondoskodnia járműve füstölgésének ellentételezéséről.

Az e célra három és fél év alatt befolyt 96 000 eurót a MyClimate Luxembourg alapnak utalták át, mely pénzösszegből az Balin finanszírozott egy szemét-újrahasznosító üzemet, ami biomasszás erőműként termel villamos energiát. (A MyClimate Luxembourg-nak közel 35 karbonsemlegesítő projektje van fejlődő országokban, Bolíviától Indonéziáig.)
A Balin működő -s az ENSZ CDM-programjának minősítésével is rendelkező- Gianyar Szeméthasznosító Üzem 10 év alatt mintegy 73 000 tonna metángáz kibocsátását spórolja meg. (Ez hússzor erősebb üvegházhatású, mint a széndioxid.) A beruházással kapcsolatban létesített állásokat 90 %-ban helyi munkaerővel töltötték fel.
A 27 éve piacon lévő lízingcég és az ügyfelek összedobják forrásaikat: egyharmad-kétharmad arányban állják a karbonsemlegesítés költségeit, vagyis minden 2 eurót, amit a kliens erre szán, a lízingcég 1 euróval pótolja ki.

Zöld gomb és racionalizált logisztika

Az Ald Bluefleet névre hallgató program keretében tanácsadást is végeznek, így két másik szinten is igyekeznek zöldíteni a járműparkokat: az autó kiválasztásánál, valamint a használat optimalizálásánál. Ez utóbbi annyit tesz, hogy segítenek áramvonalasítani a szállítási útvonalak kijelölését és megoldani, hogy egy jármű lehetőleg egy irányban végezzen feladatokat, ne pedig keresztül-kasul járjon az országban, s ezen belül is koncentráltan csoportosítják a célpontokat. Továbbá azt is tanácsolják, hogy vezessenek közepes sebességgel és az új modellekben vegyék igénybe azt a gombot, melynek megnyomása után valahányszor a piros lámpánál ácsorog az autó, lekapcsolódik a motor, a gázpedál megnyomásakor pedig azonnal újraindul, hogy addig a néhány percig se távozzon a kipufogócsövön keresztül füst.

”A vállalkozások ügyvezetői, a vállalatok beszerzési vezetői sokkal nyitottabbak a karbonsemlegesítési rendszer iránt, mint a magánautósok, akik a saját pénztárcájukból dolgoznak, nem céges büdzséből”, magyarázta a Piac és Profitnak a cég képviselője, Luc Berhin Brüsszelben, ahol az 1. CSR díjátadó gálán kitüntetésben részesült a lízingprogram. A kezdeményezés az országon belül az első és a mai napig egyedülálló. Remélhetőleg Magyarországon is indul hasonló program.

Ajánlott tartalom

A klímaváltozáson a fásítás segíthetne leginkább

Az erdőtelepítés, a fásítás az egyik legjobb eszköz a klímaváltozás negatív hatásainak kompenzálására - mondta az Agrárminisztérium (AM) agrárpiacért felelős helyettes államtitkára Balatonszárszón pénteken.