Saját készítésű vagy átépített, nem fosszilis üzemanyaggal működő közlekedési járművekkel indulnak a versenyzők hétvégén az V. Széchenyi futamon Győrben.
A lényeg az, hogy a jármű ne használjon fosszilis üzemanyagot, hanem alternatív meghajtású legyen. Az elektromos árammal hajtott eszközök népszerűek, de a többi között hidrogén, napenergia és sűrített levegő is szerepel a lehetőségek között – mondta el Petis László főszervező a sajtó képviselőinek tartott tájékoztatón szerdán Budapesten. A gyorsaság mellett az 5 tagú zsűri az innováció, újdonság és egyedi megoldás szempontjából is értékeli a versenyzőket, idén 10 kategóriában 40 csapat 60 járműve méretteti meg magát.
A versenyre nevezett közlekedési eszközöket a többi között napenergia-meghajtású járművek, prototípus, hobbi, motorkerékpár és elektro GO-KART kategóriába csoportosították. A csapatok által készített járművel a kijelölt gyorsasági pályát kell megtenni repülőrajtból, illetve a hosszú távú futamon a lehető legtöbb kört.
Péntek délelőtt a zsűri műszaki bizottsága átvizsgálja a járműveket, hogy megfelelnek-e a versenyszabályzatnak, szombaton reggel 8-tól néhányperces szakmai előadáson mutatják be járműveiket a résztvevők a Széchenyi Egyetemen, majd városi felvonulást tartanak az egyetem parkolójából indulva. A vasárnapi verseny és több program az Audi gyár parkolójában zajlik, a felnőtteket koncertek, a kisebbeket aszfaltrajzolás szórakoztatja.
Vadnai Zoltán zsűritag elmondta, hogy 2006-ban összesen 6 jármű állt versenybe, ebből 5 produkált, mivel a krumplimeghajtású alternatív jármű végül nem tudott elindulni. A második évben 9 csapat nevezett, a harmadikban 14, a negyedik futamon már 30 jármű vett részt, idén 60 jármű indul. Az ötlet 2005-ben pattant ki a Széchenyi Egyetem Egyetemi Hallgatói Külügyi Bizottsága tagjainak fejéből, s 2006-ban meg is valósították.
A versenyre idén Bulgária, Irán, Horvátország és Ausztria is jelezte részvételét – közölte Kilián Csaba, az ITD Hungary Zrt. vezérigazgatója, hozzátéve: a verseny nyertese lehetőséget kap, hogy bemutatkozzon az alternatív közlekedési járművek nemzetközi kiállításán Münchenben. A jövő mérnökei dolgoznak ezen a versenyen, és viszik tovább azt a szemléletet, gondolkodásmódot, amit itt elsajátítottak – fogalmazott Szoboszlay Miklós, a futamot támogató Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium főosztályvezetője.