A Magyar Kerékpárosklub Bebiciklizésre keresztelt, kerékpározást népszerűsítő projektje azokhoz szól, akik szeretnének, de nem mernek biciklivel közlekedni a fővárosban. Hogy megnézzük miről is van szó, nyeregbe pattantunk, és „bebicikliztünk”.
„Sokan azért nem bicajoznak a fővárosban, mert bizonytalanok, és félnek az autóktól. Azt hiszik, a bicajozás veszélyes, pedig egyáltalán nem az, és minél több bicajos van az utakon, annál biztonságosabb kerekezni. Mi éppen őket, a kevésbé gyakorlott biciklistákat szeretnénk rövid elméleti és gyakorlati oktatás révén több bátorsággal felvértezni, így segíteni, hogy minél többen válasszák ezt a közlekedési eszközt” – kezdi Liptay Orsolya, a Magyar Kerékpárosklub Belvárosi Területi Szervezetének önkéntese, a „Bebiciklizés” nevű projekt egyik felelőse miközben a résztvevőkre várakozunk az Arany János utcai metrómegálló szomszédságában. Az ingyenes, kerékpározást népszerűsítő programot 2009 őszén, az akkori Critical Mass-hez kapcsolódóan indították el. A létszám változó, volt, hogy 15 embernek tartottak túrát, de egy emberért is végigmennek. A programra minden hónap második és negyedik vasárnapján kerül sor. Az aktuális időpont a Magyar Kerékpáros Klub oldalán, facebookos profilján illetve a Critical Mass Bebiciklizés fórumtopikjában található meg.
Néha a jobbkéz-szabályt is tanítani kell.
„Előfordult már, hogy olyanok is jöttek, akik még a jobbkéz-szabállyal sem voltak tisztában. Ez nagy baj, mert a szabályok ismerete nélkül nem szabad bicajozni. Az iskolákban már nincs KRESZ-oktatás, ezért ha valaki nincs rákényszerítve, például a jogsi miatt, megtörténhet, hogy nem ismeri a KRESZ-t” – folytatja Orsi. Közben lassan begördülnek a tanuló vágyók is, velem együtt hatan vagyunk: fiatal lányok és srácok, akik elszánták magukat, de még nincs rutinjuk. A mai alkalommal négyen vannak a Kerékpárosklubból, de ez nincs mindig így, általában ketten visznek egy-egy csapatot. A túraútvonal 6 megállóból áll. Az Arany János utcai metrómegállótól a körutat, az Andrássy utat, Szondi utcát érintve a Lánchídon át és vissza, a Gödörig vezet a túra. „Az útvonalat direkt úgy alakítottuk ki, hogy tipikus belvárosi közlekedési helyzetek forduljanak elő benne: elsőbbségadás, jobbra sorolás, bringaúton haladás stb. – kapcsolódik be a Kerékpárosklub másik képviselője, Bánki Eszter.
Szeretnéd magad szerelni a bringádat, de nem tudod hogyan? A Bringakonyhában tanácsadás mellett még alkatrészekkel is segítenek a szakavatott bringások. Megtudjuk: a szabályok ismerete és gyakorlati alkalmazása mellett a bicaj karbantartása és a felszerelés is nagyon fontos. Sötétedés után nem elég a városi kivilágítás, ahhoz, hogy a kerékpárost észrevegyék; első és hátsó világítás is szükséges. „700-800 forintért már lehet kapni használható villogót – ez az, amit nem lehet megspórolni, látszódni kell és kész” – teszi hozzá Orsi.
A teljes cikk itt olvasható.