Megoldást jelenthetnének a környezetszennyezési problémákra, mégis nem kívánatossá nyilvánították őket a hatóságok.
A Hong-Konggal határos Sencsenre egyfajta mintavárosként tekintenek Kínában írja a technet.hu. Lakosainak száma hivatalosan kilenc, a gyakorlatban inkább tizenöt millió körüli, az átlagéletkor nem éri el a harmincat. Itt található a világ legmagasabb acélszerkezetes épülete, itt működik a BYD, a Huawei és a ZTE, az egy főre eső GDP eléri a 14 615 dollárt. Az elmúlt harminc évben ez volt az ország legdinamikusabban fejlődő metropolisza, és mint ilyen, nem mentes a forgalom és ipar okozta légszennyezéstől. Ilyen környezetben – sőt, általában a világ legszennyezőbb országának tartott Kínában – áldás minden jármű, amely nem bocsát ki magából károsanyagot, és Sencsen útjain annak rendje és módja szerint el is szaporodtak az elektromos kerékpárok. Ezek a gyorsan és halkan surranó, viszonylag olcsón beszerezhető járművek az egész országban népszerűek, noha félmillióra becsült számuk elvész a több milliárd kerékpár, robogó és motorkerékpár között.
Csakhogy az áldás a jelek szerint gyorsan átokká fajult: a kerékpárhoz szokott lakosokat megrészegítette az erőfeszítést nem igénylő száguldás, alulméretezett fékekkel és futóművel szerelt járműveikkel villámként cikáztak a forgalmi sávok között – és mint minden valamirevaló villám, előbb-utóbb belecsaptak valamibe. A hatóságok pedig megunták a rendszeres, súlyos baleseteket, és a mintavárosban ellentmondást nem tűrően betiltották az elektromos kerékpárok használatát. A tilalom egyelőre hat hónapig érvényes, ám nincs rá garancia, hogy utána feloldják – mint ahogy arra sem, hogy a többi kínai nagyváros nem követi Sencsen példáját.