Buborékokat alkalmaz a Ford

Nem csak méregdrága technológiákkal lehet takarékosabbá és környezetbarátabbá tenni az autókat. A Ford szerint elég hozzá néhány apró buborék is.

A képlet egyszerű: minél könnyebb egy autó, annál kevesebbet fogyaszt. Éppen ezért minden gyártó lámpással keresi a könnyű és szilárd, ugyanakkor megfizethető alapanyagokat. A műanyagok terén azonban még váratott magára a nagy áttörés – egészen mostanáig. Egy amerikai gyártó, a Trexel azonban két évvel ezelőtt kidolgozott és publikált egy eljárást, amely rövid távon forradalmasíthatja a plasztik alkatrészek gyártását. A technológia felfedezéséhez saját bevallásuk szerint a nassoláson keresztül vezetett az út: a levegőbuborékokkal dúsított csokoládészelet volt az ihletadó. A világ több országában, így nálunk is Aero fantázianéven forgalmazott csoki tömör társaihoz hasonló külméretei ellenére jóval kevesebb csokoládét tartalmaz, ám mivel nem üreges (pontosabban nem egyetlen nagy, hanem több száz vagy akár ezer, apró lyukat alakítanak ki benne a buborékok), szerkezetében ugyanolyan szilárd lehet, mint a hagyományos csokiszeletek.

Ford
Az autóipar most ezzel a technológiával készül diétára fogni modelljeit – először is a Ford-csoport, amely már megjelenésekor nagy fantáziát látott a találmányban. A vállalat idén megjelenő új típusaiban, például a harmadik generációs Focusban már alkalmazza is ezt a MuCell névre hallgató, speciális plasztikot, amely két különleges eljárásnak köszönheti egyedi szerkezetét. Az egyik a fröccsöntés során alkalmazott gázbevezetés, amelynek során mikroszkopikus méretű buborékok alakulnak ki a műanyag masszában. Ezt követően aztán, még mielőtt az anyag megszilárdulna, „széthúzzák” a hermetikusan lezárt fröccsöntő formát: az adott mennyiségű, eleve gázzal könnyített anyag így nagyobb térfogaton oszlik el. Az anyagsűrűség a mérések szerint negyedére csökkenthető (tehát jóval kevesebb nyersanyag szükséges a gyártáshoz, ami ráadásul gyorsabban és kisebb nyomáson végezhető, tehát halmozottan jobb a hatásfoka), a tömeg pedig 20 százalékkal csökken.

Focus
Egy szelepfedélről lefaragott néhány deka, vagy egy műszerfalon megspórolt kilók persze önmagukban nem fogják megváltani a világot. Ám itt is érvényesül a sok kicsi sokra megy elve. És ha már itt tartunk: hiábavaló minden fejlesztés, ha vezetőként és utasként felesleges kilókat cipeltetünk az autóval – legyen bár szó a hétvégi vásárlás után a csomagtartóban felejtett ásványvizekről, az „erre a néhány napra csak nem veszem ki” kerti szerszámokról, vagy éppen saját túlsúlyunkról. Szóval csak csínján azzal a csokoládéval!

Ajánlott tartalom

Februárban megcsappant az elektromos autók eladása

Februárban 10,1 százalékkal nőtt éves összevetésben a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban. A legnépszerűbb választás továbbra is a benzinüzemű kivitel volt, a második legnépszerűbb pedig a hibrid-benzines. Az akkumulátoros elektromos autók részesedése februárban nem változott az egy évvel korábbihoz képest, elmaradt viszont a tavalyi átlagtól.