Elektromos autók házilag és gyárilag

A megfizethetetlen árú üzemanyagok miatt egyre többen kísérleteznek elektromos autóval, akár úgy, hogy körülnéznek a piacon, esetleg otthon próbálkoznak előállítani valamilyen olcsóbbjárművet. Barkácsolással persze nem megy, a megvalósítás mérnöki szakértelmet igényel.

A gond csupán az, hogy az autógyárak elektromos járgányai méregdrágák, akár 10 millió forintot is kóstál egy aprócska, kétszemélyes kocsi, írja a naplo-online.hu. Igaz, hogy nem füstöl, nem hangos, nem zabálja a drága benzint és nagyon olcsón teszi meg a kilométereket. Már több nagy autógyár mutatott be kategóriájában szemrevaló járműveket, de a tömeges elterjedéstől egyelőre messze vagyunk. A nagy többség számára megfizethetetlenek ezek a gépek. Marad az otthoni töprengés, gondolkodás, és aki érez elég erőt és elhivatottságot magában, sőt még ért is az elektromossághoz, a motorokhoz, és van egy kis pénze erre, hát belevág a nagy munkába. A világhálón rengeteg hazai és külföldi példát találhatunk házi készítésű, működő villanyverdákra. Nem túl nagy sebességgel, de olcsón működnek. Legalábbis, ha az alapanyag és a befektetett munka költségét nem számoljuk. Mert ha a munkát hobbinak is tekintjük, a beépítendő akkumulátorokat és egyéb szükséges anyagokat, alkatrészeket csak ki kell fizetni.

Az egyik hazai – pár éve egy szériaátalakításért díjazott – villamosmérnök például két évet dolgozott a benzines autó átalakításán, amely végül tíz akkumulátorral indult el. Az eredetileg 990 kilogrammos autó a villamosítás után a kiemelt alkatrészek ellenére 1180 kilogramm lett. Csak az ólomakkumulátorok tömege 320 kilogrammot nyomott. Előre, a motortérbe, a villanymotor fölé hat, hátulra, a csomagtartó padlója alá négy akkumulátor került. Az autójának a hatótávolsága egy feltöltéssel nyáron 40-60 kilométer, télen 30-45 kilométer, a végsebessége óránként 60-65 kilométer. Az akkumulátorok élettartama viszont véges, és amikorra már egészen jól érezné magát az ember, vehet újakat a minden éjszaka töltésen lévő készülékek helyett.

Pál Krisztián autóvillamossági szakember, tapolcai szervizvezető szerint van fantázia az elektromos járművekben, de a házilagos készítésbe befektetett energia, idő és pénz szerinte nem térül meg. – A kis fagyis jármű hat sorba kötött akkumulátorral megy el néhány órát, és ismét tölteni kell. Ha egy 100 amperórás akkumulátorból indulok ki, az egy csónakmotort képes meghajtani. Egy autóba ebből már tíz, tizenkettő vagy ennél is több kellene motor és felépítmény függvényében. Mindjárt érzékelhető, hogy ez súlyában szintén komoly, az árát pedig 35-45 ezer forinttal számolhatjuk darabonként. Ha pedig elkészült, akkor sem kalkulálhatunk vele hosszú távra, hiszen néhány év alatt tönkremennek az akksik és vehetünk újakat – mondta Pál Krisztián.

Majd hozzátette, biztosan változik majd a mostani közlekedési technológia, de a megoldást nem feltétlenül az ólomakkumulátorok jelentik. Tartósabb, nagyobb teljesítményű cellákkal ellátott, könnyebb akkumulátorok kellenének. Egyelőre az is gond, hogy az állam sem igazán támogat semmilyen alternatív megoldást, rá vagyunk kényszerítve arra, hogy a kőolajszármazékokat használjuk jó pénzért – fogalmazott a tapolcai szerviz vezetője.

Ajánlott tartalom

Nagy Márton: az elektromobilitásra való átállás nem lehet sikeres Németország nélkül

Az elektromobilitásra való átállás, az európai versenyképesség javítása nem lehet sikeres a német gazdaság növekedése nélkül - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Hungary Battery Week budapesti konferenciájának második napján, csütörtökön.