Jön az elektromos Forma 1

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megállapodott egy új, elektronikus autókat felvonultató versenysorozat, a Formula E kereskedelmi jogairól. A széria várhatóan 2014-ben fog elindulni.

A versenysorozat lényege, hogy a kocsikat kizárólag elektromos energia fogja meghajtani, írja a formula.hu. A szabályrendszer is viszonylag nyitott: a fenti nyilvánvaló alapfeltétel mellett az egyetlen kikötés, hogy az akkumulátor maximális tömege 300 kilogramm lehet. A Formula E névre keresztelt sorozat kereskedelmi jogairól sikerült megállapodni az FIA-val egy nemzetközi befektetőket is magában foglaló konzorciumnak: többek között tag az Addax csapat tulajdonosa, Alejandro Agag, valamint a Drayson Racing ügyvezető partnere, Lord Drayson. Az újonnan létrehozott Formula E Holdingsban partner még Eric Barbaroux, az Electric Formula nevű francia cég elnöke, valamint a milliárdos befektető Enrique Banuelos. Jean Todt, az FIA elnöke elmondta: bízik benne, hogy a FEH csoport tagjai jelentős hasznot hoznak a sorozatnak. „Nagyon elégedettek vagyunk a Formula E Holdingsszal kötött megállapodással, mert nagyon komoly tapasztalatot hoznak a motorsportba” – mondta a francia sportvezető.

„Szeretném megköszönni minden csoportnak, akik érintettek ebben.” „Ez az új verseny a nagyobb városok központjában biztosan új közönségeket fog vonzani. Ez az új sorozat egyszerre fog lehetőséget nyújtani a szórakozásra, valamint arra, hogy elterjesszük az FIA tiszta energiával, mobilitással és fenntarthatósággal kapcsolatos nézeteit és céljait egy szélesebb és fiatalabb közönség számára.” A Barwa-tulajdonos Agag hozzátette: „Egy nagyszerű lehetőséget látunk ebben az új és izgalmas látványosságban, amely a jövőbe tekintve ötvözi a versenyzést, a tiszta energiát és a fenntarthatóságot. Reméljük, hogy ez a bajnokság egy keretet fog biztosítani az elektronikus autókkal kapcsolatos kutatásoknak és fejlesztéseknek, ami egy kulcstényező lehet a jövő városainak az életében.”

A Drayson Racing Technologies – akik szintén pályáztak arra, hogy ők szállítsák a Formula E számára a vázat és a hajtásláncot – a FEH tudományos tanácsadójaként fognak dolgozni. „Az elektronikus motorsportok úttörőjeként hisszük, hogy a Formula E a világ első valóban fenntartható globális versenysorozatává válik, amely ösztönözni fogja a K+F (kutatás és fejlesztés – szerk.) ágazatokat, a vezetéssel kapcsolatos tudományos fejlesztéseket, valamint elő fogja mozdítani a zéró-kibocsátású elektromos járművek bevezetését, hogy tisztábbá tegyük városaink levegőjét” – mondta Lord Drayson. Arról egyelőre még nem szól a fáma, hogy az új sorozat a pilóták számára milyen rangot fog jelenteni; nyilvánvaló, hogy a széria népszerűsítésének jót tenne, ha minél nevesebb versenyzők is csatlakoznának. Egyelőre azonban arról nincs információ, hogy a pilóták részéről utánpótlás-sorozat lesz-e, esetleg levezetésnek fogják használni a versenyzők, vagy ez csak másodlagos kérdés lesz, és a versenysorozat csak és kizárólag az elektronikus járművek fejlesztésére fog koncentrálni. A bajnokság elindítását eredetileg 2013-ra tervezték, de jelenleg úgy néz ki, hogy az autók jövőre csak bemutatóköröket fognak megtenni a 2014-es, tényleges indulás előtt.

Ajánlott tartalom

A hibrid autók eladása továbbra is emelkedést mutat

Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.

Nincs hozzászólás

  1. Ez a “zéró-kibocsátású elektromos jármű” egy nagy átverés. Mert az elektromos áramot valahol elő kell állítani, magától nem keletkezik. Németországban például egyre inkább jó nagy kibocsátású szénerőművekben állítják elő, mert “okosan és ügyesen” leállítják a valóban alacsony szén-dioxid-kibocsátású atomerőműveiket (remélem, mi nem követjük ezt a példát). Bár igaz, az autó maga nem bocsát ki semmit, így nem szennyezi a város levegőjét, de az áram előállítása helyén igenis van kibocsátás, csak eltolták a problémát a városból vidékre, szívják ők a füstöt! Nem is szólva arról, hogy adtak egy jó nagy pofont a globális éghajlatváltozás elleni küzdelemben saját maguknak.

    Egy alternatív energiával foglalkozó lap részéről pedig szerintem óriási öngól energiazabáló elektromos versenyautóról és 1000 lóerős elektromos sportautóról cikkezni, ami “a hírek szerint 92 kWh energiát képes leadni” (ennél nyilván többet vesz fel). Ez nagyságrendileg összevethető egy magyar háztartás havi áramfogyasztásával. Már ha igaz ez az adat. Mert vannak kétségeim, egy zöldenergetikai oldalon nem illene keverni az “energia” “teljesítmény” és “fogyasztás” fogalmakat.

    Tiszteletem.