Energiahatékonyak, de nem költséghatékonyak a beruházások

A kohéziós forrásokból végrehajtott energiahatékonysági beruházások egyáltalán nem voltak költséghatékonyak az elmúlt több mint 10 évben – állapította meg az Európai Számvevőszék hétfőn.

A hatóság szerint uniós forrásból 2000 óta csaknem ötmilliárd eurót költöttek ilyen célokra, a pénzek megfelelő felhasználása pedig a tagállamok és az Európai Bizottság közös felelőssége. A számvevőszék úgy találta, hogy a támogatott projektek kiválasztásakor nem az energiahatékonyság volt az elsődleges szempont, vagyis nem az, melyik beruházással lehet fajlagosan a legtöbb energiát megtakarítani. Az ilyen célokra szánt forrásokból energiatakarékosabbá tett épületek kiválasztásánál az volt a meghatározó, hogy feleljenek meg a támogatási feltételeknek, és szoruljanak felújításra. A vizsgálatot Csehországban, Olaszországban és Litvániában végezte a számvevőszék, mert a 2007 és 2013 közötti pénzügyi időszakban ez a három ország kapta a legtöbb felzárkóztatási pénzt ilyen célra. A luxemburgi székhelyű uniós intézmény összesen 24 középület energiahatékonysági beruházásait vizsgálta. “Egyetlen vizsgált projekt esetében sem találtunk előzetes igényfelmérést vagy annak elemzését, hogy a beruházás mekkora energiamegtakarítást hozhat” – jelentette ki Harald Wögerbauer, a számvevőszék jelentésért felelős tagja, aki azt is hozzátette: “a tagállamok lényegében arra használták a pénzt, hogy felújítsák középületeiket, miközben az energiahatékonyság a legjobb esetben másodlagos szempont volt”.

A beruházások átlagos megtérülési ideje ötven év, de egyes esetekben a 150 évet is eléri, ami azt jelenti, hogy a pénzeket nem ésszerű módon használták fel, a felhasznált anyagok és az épületek élettartama ugyanis ennél rövidebb, vagyis az energiahatékonyság szempontjából ez veszteségnek tekinthető – állapítja meg jelentésében a számvevőszék. Álláspontja szerint a tagállamok az erőforrások kiválasztásánál, a konkrét projektek megválasztásánál és a pénzek felhasználásánál nem azt tartották szem előtt, hogy a befektetett összeggel a lehető legnagyobb energiahatékonyság-javulást érjék el, az Európai Bizottság pedig az előzetes engedélyezésnél szintén nem kérte ezt számon. A számvevőszék jelentése ugyanakkor egyetlen egyszer sem használja a pazarlás szót, külön rámutat arra, hogy az energiahatékonyság növelését szolgálni hivatott uniós pénzek minden vizsgált esetben az előzetes leírásnak, engedélynek megfelelően valósultak meg: kicserélődtek ablakok, ajtók és egyéb nyílászárók, elkészült a falak és a tető szigetelése, de az energiamegtakarítás mértékéhez képest a költségek magasak voltak. A számvevőszék jelentése nem mulasztja el megemlíteni, hogy a 24 vizsgált beruházásból 18 esetében a konkrét energiamegtakarítást nem lehet ellenőrizni, mert nem készült hiteles mérés.

A beruházások költséghatékonyságának növelése érdekében az Európai Számvevőszék több ajánlást is tesz: a többi között azt javasolják, hogy az energiahatékonyság növelésére szánt kohéziós források odaítélését előzze meg igényfelmérés, és a projekteket rendszeresen ellenőrizzék. A számvevőszék szükségesnek tartaná, hogy a projektek kiválasztásának kritériumai legyenek világosak,  hatékonyságuk mérésére pedig hozzanak létre olyan mutatószámokat, amelyek segítségével a különböző befektetéseket össze lehet hasonlítani. A hatóság szerint meg kellene határozni, hogy adott befektetéssel fajlagosan mekkora mennyiségű energiát kell megtakarítani, emellett pedig le kellene fektetni, hogy mennyi legyen az adott beruházás maximálisan elfogadott megtérülési ideje.

Ajánlott tartalom

Piacra dobhatják az éjszaka is működő napelemeket

Ausztrál kutatók olyan technológiát fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi, hogy a napelemek éjszaka is energiát termeljenek a Föld hőkisugárzását hasznosítva.