Az elektromos és hibrid autók gyártása nagyobb környezetszennyezéssel jár, mint a hagyományos autóké – ám élettartamuk során többszörösen behozzák ezt a hátrányt.
A napokban készült el egy tanulmány, amely a környezetbarát üzemű autók teljes életciklusra vetített CO2-kibocsátását elemzi. A legnagyobb autógyártókat tömörítő Low Carbon Vehicle Partnership szervezet megbízásából dolgozó elemzők arra a megállapításra jutottak, hogy a bonyolultabb gyártástechnológia, a szokatlanul nagy tömegű akkumulátorok előállítása és egyéb tényezők miatt az elektromos és hibrid autók gyártása sokkal nagyobb környezeti terhelést jelent. Ezt azonban hatásosan ellensúlyozza a ’zöld’ autók jóval tisztább üzeme, ami azt jelenti, hogy működésük évei alatt ezek a járművek kevesebb széndioxid-emisszióval futnak, így szénlábnyomuk jelentősen kisebb, mint a hagyományos autóké.
Teljes életciklusa során egy közepes méretű családi autó 24 tonna széndioxidot termel, ezzel szemben egy elektromos hajtású jármű CO2-emissziója ugyanennyi idő alatt mindössze 18 tonna. Ennek 46 százaléka a gyártás során képződik, vagyis azelőtt, hogy az autó akár egyetlen kilométert is megtett volna. Logikus tehát a következtetés: az alacsony CO2-kibocsátású autók emissziója látványosan tovább csökkenthető, ha gyártásuk is zöldebb lesz. Az autóiparban egyébként egyre több ilyen törekvés látható; gondoljunk csak a Toyota napelem-mezejére, ami a hibrid Aurist készítő üzemet látja el árammal. Egy átlagos, belsőégésű motorral hajtott jármű előállítása során körülbelül 5,6 tonnányi CO2 termelődik. Ennek háromnegyede az autóhoz felhasznált acél gyártásából ered, ami rámutat a súlycsökkentés, valamint a jelenleg használt acél más anyagokkal történő kiváltásának fontosságára. Ennek a környezetbarát autók is hasznát látják majd, amelyeknek előállítása jelenleg 8,8 tonna széndioxiddal terheli a környezetet, bár ebben az esetben a gyártási emisszió 46 százalékát az akkumulátorok készítése teszi ki.
Ha tehát sikerül kiváltani a jelenleg használt acélt egy ’zöldebb’ anyaggal, valamint az akkuk gyártása tisztább folyamattá válik, és az áramot sikerül megújuló forrásokból biztosítani, az elektromos autók még a mai, alacsonynak mondható szintnél is kisebb környezeti terhelést jelentenek majd. A tanulmánynak azonban nem ez a legfontosabb következtetése, hanem az, hogy ezentúl többet érne, ha az autóknak nem a kilométerenkénti CO2-kibocsátását adnák meg a gyártók, hanem a teljes életciklusukra (kb. 150 ezer kilométerre) vetített emissziót. Így a vásárlók valósabb képet kaphatnának egy-egy járműről, és a gyártók is remélhetnék, hogy komoly befektetéseik a környezetbarát üzemek építésébe valódi hasznot hoznak majd.