Kerékpárutak épülnek az autósok rovására

Nem titok, hogy Bécs az átlagosnál is nagyobb hangsúlyt fektet a kerékpározás népszerűsítésére és elfogadtatására, és bár ezt sokszor az autósok rovására teszik, de nem ellenük. A város vezetésében állandó téma a közlekedés szisztematikus átalakítása az egészségesebb, szmogriadóktól mentes környezet érdekében.

Fő cél a városi autóforgalom egyharmados csökkentése, erre szolgál például a parkolási díj várható emelése, de szankciók és korlátozások mellett az alternatív autózási megoldásokat is ösztönzik, mint amilyen a megosztott autóhasználat és a kölcsönzés. „Aki sört akar inni, nem feltétlenül vesz meg egy egész kocsmát” fogalmazta meg az egyik főbb gondolatot Erik Helleis a Grünen Klub (Zöldklub) szóvivője az alaternetivenergia.hu hírportál kérdésére. Bécsben közel 1200 kilométernyi kiépített bicikliúton lehet gurulni, de a bringás infrastruktúra bővítése állandóan napirenden van. A CityBike biciklikölcsönző rendszer 2006 óta működik, a kezdeti zökkenők leküzdése után ma már nagy sikerrel üzemel. Ma már több mint 80 kölcsönzőpont található, főleg metróállomások közelében. Nagy előnye, hogy nem csak a bécsi lakcímmel rendelkezők, hanem a turisták is igénybe vehetik, ellentétben például a barcelonai rendszerrel.

kerékpár

Egy nagyon fontos dolgot azonban nem lehet építkezésekkel és átalakításokkal elérni: azt, hogy az autósok, biciklisek, gyalogosok és tömegközlekedők ne ellenségként, hanem partnerként tekintsenek egymásra. Ezt tartja az egyik legfontosabb feladatnak Susanne Reichard, korábbi néppárti kerületi polgármester, a bécsi Radfahragentur (Kerékpár-ügynökség) képviselője is, aki nem csak a levegőbe beszél: Saját bevallása szerint 15 éve bringázik a városban. Az ügynökséget 2011 novemberében hozták létre, fő feladatai közé tartozik a népszerűsítő kampányok lebonyolítása és a különböző közlekedési szektorok közötti kommunikáció biztosítása. Azonban nem mindenki tud vagy akar kilométereket bringázni, főleg ha a munkahelye megköveteli a tökéletes megjelenést. Nekik az elektromos bicikli nyújthat alternatívát, amely az első lépés lehet egy „rendes” bringa felé. A bécsi városvezetés az elmúlt években közel 7000 elektromos bicikli beszerzéséhez nyújtott támogatást, de egyelőre fontosabbnak tartják az ehhez tartozó infrastruktúra, például a töltőállomások kiépítését. A fejlesztéseknek újabb lökést adhat a soron következő VeloCity konferencia, amelynek 2013-ban Bécs ad majd otthont. A világ legnagyobb kerékpár témájú szakmai találkozóját az első elképzelések szerint Budapesten tartottak volna, de végül a szerződés körüli bonyodalmakra hivatkozva lemondták.

[media id=111 width=600 height=400]

Az egészséges életmódot nem csak a biciklizés támogatásával népszerűsítik. Az ÖkoKauf program a beszerzésre vonatkozó szigorú kritériumrendszert állít fel, amelyhez a csatlakozás egyelőre önkéntes. Tizennyolc munkacsoport dolgozza ki a követelményrendszert, amely meghatározza, hogy melyek a javasolt építőanyagok, bútorok, világítás, járművek, elektronikai eszközök. Ezek alkalmazásával a különféle intézmények, környezetbarát módon működhetnek, és anyagi megtakarítás is elérhető. Nem is kevés: 2004 és 2007 között a becslések szerint csak az energiatakarékos lámpák használatával 37,6 millió eurót sikerült megspórolni. Az ötmilliárd eurós programhoz tartozik még az óvodák, iskolák, kórházak és nyugdíjas-otthonok ellátása organikus eredetű, bioalapanyagokkal, ennek eredményeként az óvodákban már 50% fölé emelkedett a biológiai eredetű anyagok használatának aránya.

Bécs – Passzívház-hotel a város szívében – videó

Bécs- Zöld homlokzattal a szmog ellen – videó

Ajánlott tartalom

NGM: magyar-kínai kerekasztal az elektromos járműipar magyarországi versenyképességének növelése érdekében

A magyar EU-elnökség versenyképességi prioritásaival összhangban november 26-án Budapesten kerül megrendezésre a második, új energia meghajtású járművek tematikájú (NEV) magyar-kínai kerekasztal esemény - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénteken az MTI-vel.